Nils Hintze tycker det behövs humor i spel och i verkliga livet

Reklam

Nils Hintze är psykologen som skrivit flera rollspel. Bland annat det prisbelönta Ur Varselklotet, Flodskörden och  Nordiska Väsen. Nils är känd för sin förmåga att skapa scenarier som låter spelarna utforska sina rollpersoner och deras relationer samtidigt som de stöter på faror och löser mysterier. Konflikterna i spelen är ofta byggda på personliga dilemman, där spänning och mystik blandas med humor.

 

Hur skulle du förklara skillnaden mellan traditionella brädspel och rollspel för någon som inte provat på det sistnämnda?

Rollspel är likt brädspel på det sättet att man sitter runt ett bord och spelar tillsammans, ofta med tärningar och penna och papper. Men fokus är mer på att skapa en bra berättelse, ungefär som en tv-serie, där spelarna är huvudpersonerna. Handlingen kan vara allt från True Detectives till Game of Thrones. En annan skillnad är att det finns ett inslag av teater – eller i alla fall av att leva sig in i karaktären man spelar och försöka fatta beslut utifrån vad hon tycker och tänker.

En spelare är spelledare, vilket motsvarar regissör och manusförfattare i en tv-serie. Hon har ett övergripande ansvar att starta och avsluta scener, ha koll på hemlig back-story och hon ska beskriva världen så att den blir spännande och trovärdig.

När och vad gjorde att du fick upp ögonen för rollspel?

Jag började redan som barn, tillsammans med min storebror och med mamma som spelledare. Hon hade läst vårt ex av rollspelet Drakar och Demoner och strukit under alla regler med gult. Vi satt hukade under kökslampan och levde oss in i en Sagan om Ringen-aktig värld där jag var en dvärg med yxa och min bror spelade alv. Sen dess har jag förlorat mig i rollspel och spelat, fantiserat och skrivit.

Du är huvudförfattare till det prisbelönta rollspelet Ur varselklotet och rollspelet Flodskörden, vad hos Simon Stålenhags berättelser lockade?

Det som fascinerar mig mest med Simons berättelser är människorna som porträtteras och världen de lever i. Jag tycker att Varselklotet ger en fantastisk bild av hur det är att vara barn, med alla begränsningar, tristess, hopp och drömmar. Man kan se de rinnande näsorna i bilderna och hur mössorna kliar. Det är verkligen nostalgi, men inte egentligen på ett positivt sätt, som att drömma sig tillbaka till ett påhittat 80-tal, utan en återblick till hur det verkligen var. Och hur det är att vara barn överhuvudtaget, var och när man än växer upp.

Flodskörden gör egentligen samma sak, fast med tonåringar. Bilderna av kött som sväller och växer till oigenkännlighet är en vågad och stark bild av tonårskroppar som förändras, vilket inte alltid är en behaglig eller lätt upplevelse.

Du är psykolog, har det varit till hjälp när du skapat dina spel då de innehåller konflikter byggda på personliga dilemman?

Min utgångspunkt i alla former av berättelser, oavsett om jag är skapare eller konsument, är människorna och deras förhållande till varandra. Jag tror absolut att det är tätt sammanvävt med mitt yrke, men jag tror också att jag som psykolog har hjälp av att i åratal ha fantiserat och skapat berättelser. Vi människor är till stor del uppbyggda av berättelser om oss själva; saker vi tar för givet om oss och andra och om framtiden. Dessa berättelser bygger inte sällan på en eller ett par händelser som format oss på olika sätt. Att hjälpa en människa att förändras handlar om att hitta sätt att modifiera dessa berättelser, eller skriva nya.

Foto: Fria Ligan förlag

Hur viktigt är det med humor? I spelen och verkliga livet?

Humorlösa spel intresserar mig helt enkelt inte. Och det är nog samma sak i livet. Utan skämt och ironi blir det mesta meningslöst. Det finns en sårbarhet i humor som gör allvaret intressant; att kunna se sig själv med kritisk blick och skoja om det. På samma sätt blir karaktärerna i rollspel mer intressanta om författaren vågar driva med dem och deras värld.

När spelet regler är baserade på ett annat spels regler, t ex Mutant: År Noll, byter man då ut personligheter och berättelsen och behåller det övriga spelsättet?

Reglerna brukar kallas för motorn i rollspel, och ju mer man byter ut, desto mer kommer att bli annorlunda i berättelsen. Jämför man rollspelen Ur Varselklotet och Mutant År Noll finns det en grundläggande likhet i att fokusera på berättelser och relationer, snarare än att tex tävla mot spelet och försöka göra så bra karaktärer som möjligt. Men det finns också stora skillnader. Mutant har regler för att slåss och att dö, medan Ur Varselklotet har en regel som säger att de barn man spelar inte kan dö – och det finns inte ens regler för strid.