Ida Redig är en låtperson

Reklam

Ida Redig är artisten från Göteborg som skriver, producerar och framför musik. Under kommande år är planerna att hon ska släppa sitt album ”En gång i tiden älskade vi varann” och sin version av hela Kents ”Vapen och ammunition”. Men innan dess har hon släppt sin singel ”Nu är det jul igen”. Vi ringde upp henne för att få veta lite mer…

När du började skriva på låten ”Nu är det jul igen”, var det då tänkt att bli en jullåt?

Ja den var skriven som en jullåt rakt upp och ner från början, men sen när jag skrivit den tyckte jag att den blev så bra att jag frågade mig själv om det verkligen skulle vara en jullåt. Jag hittade refrängen först, då blev den lite mollig så jag ändrade lite ackord för att få till en skön känsla. Då jag är ifrån Göteborg och ville få in känslan från att man går på de smyckade gatorna i Haga och besöker julmarknader. Det var vad jag hade som referens när jag skrev den. Klockorna i början gör ganska mycket för känslan och man inser snabbt att man kommer att få höra en jullåt, men sen glömmer man nästan av det när man kommit in en bit i låten.

Gillar du jullåtar i stort?

Jag älskar många klassiska jullåtar, såna som man tycker är bra. Jag är och har alltid varit en låtperson så oavsett om det är en jul- eller en annan låt så vill jag att den ska vara så bra att man kan spela den vilken tid på året som helst. Fast rent moraliskt skulle man aldrig sätta på en jullåt i juli, men ändå skulle man kunna lyssna på den här låten då och tycka att det är en bra låt.

Du kommer inte göra en version av den som heter ”Nu är det juli igen”?

Det skulle man kunna göra. (skratt) Jag fyller ju år i juli så det vore ju perfekt. Då får det bli en special edition till svip. Då har man låten hela året runt.

Du har skrivit låtar på både svenska och engelska och har en kommande låt, Forever Young”, vilket språk är den på?

Det är en låt på svenska som kommer på mitt kommande album. Det är en svensk låt med engelsk titel. Jag skriver fortfarande på engelska och har planer på att göra mer släpp på engelska i framtiden. Först kommer, ”En gång i tiden älskade vi varann” , ett svenskt popalbum, men tanken är att innan det så kommer min version av hela Kents album ”Vapen och ammunition”. Men jag har aldrig släppt idén om att släppa låtar på engelska, jag gör samarbeten på engelska och mitt stora mål är att komma med i Eurovision. Tycker inte att man måste bestämma sig för att det ska vara på antingen det ena språket eller det andra. En bra låt är en bra låt.

Men du gör inte om dina låtar från ena språket till det andra?

Nej. Några översättningar är inte planerade, men sen så får man se. Kanske kan bli en översättning av något av mina svenska album. Nu så skriver jag hellre nytt material. Men det är inga stängda dörrar. Man kan göra bra låtar på både svenska och engelska. Jag får fundera på den lite. (skratt)

När det gäller Kents album så har du tidigare släppt en låt därifrån, ”Kärleken väntar”, blir det en nyversion på den eller tar du med den som den är?

Jag kommer att tweaka om den lite grand. Så den kommer att ligga med som en ny tweak, liksom. Jag kände lite det att ska man göra något så ska man göra det på riktigt. Jag skulle kunna ha gjort enstaka låtar, men jag gillar tanken på att man tar med allt på albumet. Jag vet ingen som gjort det innan. Det är ett grymt album.

Det blir ingen duett med Jocke Berg?

(skratt) Nej. Jag vet inte. Kanske, vi får se. Jag får fråga honom.

Om jag går tillbaks i tiden så förstod jag att du började med att spela piano?

Jag började ta klassiska pianolektioner väldigt tidigt. Så jag är klassiskt skolad pianist från början. Piano är världens bästa instrument. Du kan få allt på ett piano. Alla instrument har sin charm. Jag älskar cello för de låter så vackert, men du får det du får med en cello. Du kan göra snygga grejer på en gitarr med effekter osv. Men på ett piano har du alla harmonier, du kan få en stor eller liten känsla, du kan få poppigt, rockigt eller klassiskt ljud utan att lägga på en massa grejer. Du kan använda eller inte använda pedalen. Det finns inget instrument som kan göra så mycket med så lite som ett piano.

Enda nackdelen skulle vara att det är så svårt att ta med sig…

Ja, jag vet. Om man känner att det är svårt att ta med sig så kan man gå in och kolla på lite olika pluggar. Nu finns det sjukt bra pluggar som inte kostar allt för mycket. Mitt tips till de som vill lära sig spela piano är att använda en dator, skaffa ett program och jämför vad det kostar mot vad ett piano kostar. Själv har jag ett riktigt piano och det kommer jag att ha resten av mitt liv.

Du startade även ett aktiebolag. Antar för att ha det när du producerar och gör musik.

Det blev till när jag byggde min studio. När jag skrev mitt första album så spelade jag in det i olika studios. Då upptäckte jag att det var lättare om man hade kontroll över allt själv. Så då byggde jag min egen studio som jag har haft sen dess. Det är den bästa investering som jag har gjort. I år har jag använt all min tid till att sitta i studion och skriva ny musik, producera och göra musik till reklamfilmer. Möjligheten att jobba när jag vill och hur mycket jag vill utan att vara beroende av andra är värt obeskrivligt mycket.

Det var en kvinnlig artist som sa till mig att nu för tiden så vill musikbolag som signar artister att de förutom att de är musiker även ska vara lite av en affärskvinna också. Är det något du upplevt?

Så kan det säkert vara. Jag har alltid varit det så jag vet inte hur det har varit för andra. För mig har det varit en självklarhet att ha koll på allt. Så det har aldrig varit något problem, utan mer en självklarhet för mig att jobba på det sättet. Man styr över hur man vill lägga upp sitt arbete. Om jag vill skriva ihop med någon så gör jag det, vill jag jobba själv så gör jag det, vill jag släppa en låt så släpper jag den osv. Det kanske inte är för alla, men det är mitt sätt att jobba på.

Du släpper musik under olika namn, inte enbart som Ida Redig…

Precis. Ida Redig är mitt svenska namn. Det som kommer nu är lite blandat, men det är främst Ida Redig som gäller nu. Sen får vi se hur det blir i framtiden.

Antar att det är en fördel att ge ut musik under olika namn för att kunna köra lite olika stuk på låtarna.

Precis. Och när jag gör låtar till olika filmer och reklamfilmer för utländsk marknad så förenklar det också. Det blir lite från projekt till projekt. Ibland jobbar jag under pseudonym utan att avslöja att det är jag.

Är det lite som författaren Stephen King som skrev under pseudonym för att se om han kunde sälja böcker utan att rida på att han var ett känt namn?

Haha nja, inte riktigt så. Men ibland kan låten eller projektet man jobbar med bli låst vid namnet. Ida Redig till exempel är väldigt förknippat med mina låtar – särskilt på svenska, medan när jag jobbar som producent så använder jag mitt producentnamn GIRL.

När du gjorde nationalsången, hade du några funderingar över hur folk skulle reagera? Ibland har det blivit väldigt omdebatterat när vissa har framfört den.

Jag ser inget som helst problem i att göra en nationalsång, varför skulle det vara det? Det är ju helt galet att tänka på det sättet. Alla länder har sina nationalsånger. Den här versionen gjorde jag som en del av ett projekt jag hade och tycker att min version blev väldigt bra.

Av all musik som du har gjort, är det nån musik som är din personliga favorit eller som du tycker extra bra om?

För mig finns det inget svar på den frågan för att all musik som jag gör är musik som jag älskar. Sen så utvecklas man hela tiden. Jag kan gå tillbaks och lyssna på musik som jag gjorde för tio år sedan och konstatera att jag skulle inte ha gjort det på det sättet idag. Men jag gjorde det då och det var det bästa som jag gjorde då. Likadant med de låtar som jag skriver idag, de hade jag inte gjort för tio år sen. Varje gång som jag sitter i studion och är färdig med en låt så känner jag att det här är det bästa som jag har gjort. Men det tar inte bort att jag kände likadant med tidigare låtar. Allt man gör blir man bättre på med tiden. Så jag kommer att göra sjukt bra låtar när jag är hundra. (skratt)