Simon Goff & Katie Melua – ”Hotel Stamba”

Reklam

Violinisten, kompositören och Grammy-belönade ljudteknikern, Simon Goff, har slagit sig ihop med den hyllade, multi-platinasäljande singer/songwritern, Katie Melua, och nu tillkännager de albumsamarbetet ”Aerial Objects”. Albumet kommer att släppas digitalt och på CD den 15 juli via BMG och på vinyl den 2 september. Idag kommer första smakprovet från skivan; singeln ”Hotel Stamba”.

Simon Goff och Katie Melua är två musiker som har rört sig i väldigt olika musikkretsar. Simon har verkat i en värld mellan elektroniskt, klassiskt och postrock och det, tillsammans med hans unika inställning till ljud, har gjort att han har arbetat med några av världens mest hyllade artister, till exempel den Oscar-belönade kompositören Hildur Guðnadóttir som han gjorde musiken till Joker och Chernobyl tillsammans med – vilka båda gav honom Grammy Awards. Katie har släppt åtta album som nått topp 10 på den brittiska albumlisten och under sin 20-åriga karriär har hon skapat moderna klassiker som ”Closest Thing To Crazy” och ”Nine Million Bicycles”. Hennes senaste skiva, den hyllade ”Album No.8”, släpptes 2020 och efter den kom ”Acoustic Album No.8” (2021) där Simon bland annat bidrog på ”Remind Me To Forget” och ”Maybe I Dreamed It”.

Efter det där första samarbetet på Katies album kom de överens om att de genast ville testa gränserna för hur ett samarbete skulle kunna se ut genom att börja från noll.

En utställning som paret deltog på i den ikoniska byggnaden König Gallery i Berlin var katalysatorn för albumets tema. En diskussion om de känslomässiga effekterna av olika utrymmen och arkitektur utlöste ett utforskande av landskap både konstgjorda och naturliga, som förvandlades till experimentella kompositioner. Med Simon vid det musikaliska rodret och Katies fantasi och frihet i texterna, som tar upp hur miljöer formar hennes tankar och tillstånd, är denna skiva ett slags utforskande projekt där de båda letar sig till okända platser bortom sina vanliga musikaliska gränser.

Simon berättar om albumet ”The process of making this album has been one of discovery and giving space to each other. The sensitivity needed for this kind of process has allowed many things to surface, from us discovering the differences in how we listen to and hear music and lyrics, to our own deeply personal life experiences. The record for me is a representation of us exploring the space that exists between us and discovering a common voice from within it.”

Katie säger ”I was fortunate enough to work with Simon when he appeared as a guest on an acoustic album I released late last year. During those sessions, and as a maker of immersive musical landscapes, Simon talked to me about creating records that make the listener feel like they are inside the orchestra. We agreed that we needed to create something new together – with a focus on how different environments affect the human condition.

Hon fortsätter ”On Aerial Objects, our two artists’ worlds have merged to create a new space: Simon on the violin, analogue processing and synths, coming together with my world of traditional records rooted around the pop song. Lyrically this work has allowed me the freedom of imagination to address how environments shape my thinking and state; how the use of language and story-telling influence me; as well as the opportunity to finally reflect on a time in my life when I was recovering from a very challenging psychiatric illness.”

Albumets första singel, ”Hotel Stamba”, var den andra låten duon skrev för ”Aerial Objects” och är en kärlekslåt till hotellet med samma namn i Tbilisi, Georgien, där Katie tillbringade de första åtta åren av sitt liv. Musikvideon hyllar arkitektur; från konstgjorda utrymmen till att rikta ljuset på en av naturens stora arkitekter, bin.

Katie beskriver singeln som ”an attempt to create a piece of music which makes me feel the way this space made me feel when I stepped inside it.” Och fortsätter ”’Hotel Stamba’ is about a hotel in Tbilisi which massively changed my opinion of what was happening in Georgia culturally from 2017 to 2019. This building symbolises both the past and future of Tbilisi, a place where the streets are named after poets and writers. I’ve spent a lot of time in hotels and I couldn’t believe that my home town had managed to create this stunning hotel, which was both sensitive to the local culture, and cool, and comfortable and just really killing it on the world stage. And so it’s how that hotel made me feel.”