Power metal med Svensk Design

ShadowQuest är ett svenskt power metalband som äntligen släpper sitt debutalbum innehållande tio nyskrivna alster tillsammans med en Judas Priest låt i egen tappning. Allt i en aggressiv, modern och episk men ändå klassik genre. Omslaget till skivan står i en klass för sig och har redan innan släppet hyllats av flera kritiker runt om i musikvärlden.

Mannen bakom arbetet är en privat men ändå färgstark person med en förmåga att skapa känslomässiga nyanser av intet till något oförutsägbart och narrativt.
Svip.se har träffat musikern, kompositören och designern Thomas Holmstrand som är aktuell med skivomslaget till det svenska metalbandet Shadowquests debutalbum Armoured IV Pain som släpps den 26 januari 2015.

ShadowQuest

Hur började samarbetet mellan dig och ShadowQuest?

Det började egentligen under 90-talet när jag träffade Ronny Milianowicz för första gången och det var i samband med att tjejen som Ronny dejtade hade huvudrollen i en musikal som jag skrivit och satte upp. Ronny gillade helt enkelt min stil på arbete och jag fick frågan om att göra omslaget till hans dåvarande band Sinergy’s Beware The Heavens som var det första omslaget jag gjorde till ett metalband. Efter det har jag även gjort omslag till andra band som Ronny spelat med, som till exempel Dionysus’ Sign Of Truth och Saint Deamon’s Pandeamonuim. Jag har också gjort logotypen till ShadowQuest, som är riktigt snygg!

Under åren har det hunnit bli lite drygt ett femtiotal utgivna skivomslag, bland annat till band som Broken Oath, VP (Värmlands Pojkarna), Eternal Fear, Whisky and Dynamite, Roger Pontare, Johnny Engström, och nu senast countryartisten Don Redmon. En gedigen blandning av musikaliska kategorier och alla med Thomas unika förmåga till detaljrika och berättande omslag.

Blandade omslag

Hur går det till?

Det är väldigt olika, vissa band har en grundidé som jag då utgår ifrån. Andra band har inte någon som helst idé utan ger mig ganska omgående fria händer, säger Thomas.
Ibland har banden eller artisterna haft en egen stark filosofi om hur de vill att det ska se ut och som de helt frångått när jag kommit med förslag, så det är väldigt olika. Med de två senaste omslagen, där ShadowQuest är det ena bandet har jag fått gjort det jag alltid velat göra när jag ska arbeta och det är att jag fått berätta en historia som börjar på framsidan och sedan går genom uppslagen och slutar på baksidan. Hela omslaget till Armoured IV Pain är faktiskt en berättelse som jag haft i huvudet och som jag nu fått möjligheten att berätta. (Läs berättelsen i slutet av reportaget) Idéerna kan komma från titelspåret, från bandets namn eller rent av från en text som finns med, berättar Thomas.

Hur lång tid tar det att göra ett omslag?

Oj, det beror självklart dels på vad många sidor det är, vad mycket text som ska vara med, om all information finns från början, eller om det blir tillägg strax innan det ska gå iväg till tryck. Det kan röra sig om allt ifrån några dagar till ett par veckor, likaså hur mycket jobb de vill att jag lägger ner. Det är säkerligen ett vagt svar men det är faktiskt så det är säger Thomas. Det är som att måla en tavla, ibland faller alla bitar på plats direkt eller så får man måla om tavlan ett par gånger tills man är nöjd. Slutresultatet beror också på vilket tryckeri som ska göra trycket, de kanske inte alls jobbar så som jag vill ha det…

Finns det några begränsningar i vad du kan åstadkomma?

Du får nog specificera frågan något! Nej, det gör det egentligen inte. För ett par år sedan kände jag mig begränsad i vad jag kunde göra eftersom jag då hade undermåliga datorer och det fanns helt enkelt inte mjukvara som höll tillräcklig standard, och jag målade det mesta för hand och fick sedan scanna in bilderna i datorn, så tidsmässigt var jag begränsad. Men fantasin har alltid funnits tillhands. Idag tror jag att det inte finns några större begränsningar. Det skulle möjligen vara färger, jag kanske har en färg i huvudet och jag hittar den inte direkt. Jag tycker om att använda mig av foton i arbetet men ändå skapa bilder på egen hand för att få till den rätta känslan jag har i huvudet. Jag sitter ju inte och “klipper och klistrar” hela tiden utan jag målar mina omslag med datormusen och kombinerar ofta det med foton.

Du är musiker och låtskrivare, finns det för- eller nackdelar med det när du designar just skivomslag?

Alltså, det är ju egentligen bara fördelar när man jobbar med skivomslag. Av musik gör jag bilder, och jag kan till och med få melodislingor från skivomslagen eller bilderna jag skapar. Det går lite hand i hand där tror jag

Thomas Holmstrand

Jag har svårt att få ihop bilden av dig som person, du verkar inte vara så där mörk som dina metalomslag är, men det måste ju ändå finnas inom dig eftersom de är så otroligt detaljrika. Kan du förklara?

Jaa… (skratt) Nej jag är inte mörk eller speciellt dyster som människa. Däremot har jag alltid varit fascinerad av mystik, magi och av det oförklarliga. Jag älskar skräckfilmer! Naturligtvis kommer det av att jag själv gillar den typen av musik och då ska det ju vara mystik, mörker och spänning för att det ska bli Heavy metal. En bild på en blomsteräng passar oftast inte på ett metalbands omslag… (skratt) Nej, men omslagen ska ju naturligtvis passa in på musikstilen och Heavy metal är oftast mäktig musik i sig och texterna detaljerade historier om kampen mellan det onda och det goda, öm en säjer…

Vill ni komma i kontakt med Thomas angående ert skivfodral eller för att få en snygg logotype? Gör det på: designverkstan@svip.se