Magnum & Reds’ Cool (recension)

Det var med stor glädje och förväntan som svip.se begav sig till Örebro och Kulturhuset för att uppleva giganterna Magnum live under deras tajta spelschema i Sverige. I februari släppte bandet sitt 19: e studioalbum, Sacred Blood ”Divine” Lies och tillsammans med supportbandet Reds’ Cool fyllde de lokalerna till max. Svip.se hade förmånen att vara med under sound check och kunde redan där höra delar av vad som komma skulle under kvällen.

Innan spelningen tog vi pulsen på Örebroarna för att höra deras förväntningar och inne på Café Deed träffade vi Wictor Lindström 22 år, vars föräldrar matat honom med Magnum under uppväxten. Wictor tog fram gitarren och värmde upp oss genom att bland annat sjunga När vindarna viskar mitt namn… I övrigt var stämningen inne på Kulturhuset glad och gemytlig med en väldigt blandad ålder som ni förstår. Bland publiken sågs gamla rockrävar som Peter Rundström från Motherload, Örebroprofilen Dennis Karlsson och många fler.

RED'SCOOL Foto: svip.se

Supportbandet Reds’ Cool från Saint Petersburg

Grabbarna i Reds’ Cool turnerar just nu med Magnum men har innan hunnit värma upp genom att spela inför 16000 åskådare tillsammans med A-ha, ja du läste rätt, de norska guttarna med sin one hit wonder Take on me… Reds’ Cool låter dock inte som sina norska artistkollegor! Grabbarna levererar melodiös hårdrock med influenser av bland andra Whitesnake och tidiga Rainbow. En fantastisk spelning rakt igenom med medryckande material, spelglädje på scenen och en vilja att behaga sin publik. En längre intervju med Reds’ Cool presenteras inom kort.

MAGNUM Foto: svip.se

Headline – Magnum

Exakt på utsatt tid äntrade då Magnum stora scenen med sångaren och frontfiguren Bob Catley i spetsen. Magnum levererade en kavalkad av ruskigt bra material både från förr och nu och som ett medelålders Magnum-fan kan jag inte mer än tycka att det är skitbra! Det är en mäktig känsla att stå i Örebro och uppleva dessa ödmjuka och musikaliska giganter som fortfarande i min mening håller måttet. Dessvärre saknade jag konversationen mellan Catley och publiken, men det hade möjligen med tidspressen att göra… Och trots att Magnum inte spelade just min favorit Just like an arrow, får de ändå mer än godkänt!

Tack till Nikija Event AB och tack till de fantastiska crew medlemmarna!

En hel intervju med Bob Catley finns att läsa på www.svip.se