Cristóvam – mannen bakom ”karantänlåten”

Reklam

Portugisiska artisten och låtskrivaren Cristóvam har under året haft stora framgångar med ”Andrà Tutto Bene”. Över 400 radiostationer världen över har spelat singeln som blivit känd som ”karantänlåten”. Sen kom singeln ”Setting Sun” om vilken Cristóvam säger: – Jag började skriva på ”Setting Sun” redan 2018 när jag var på semester med min flickvän. Jag la låten åt sidan ett tag, men i år, med allt som händer och i en värld som blivit så annorlunda, så kom texten tillbaka till mig.

 

Snygg video till låten ”Setting Sun”, är det din tjej som är med i den? Tänkte att så kunde vara fallet då du skrev låten när du var på semester med flickvännen.

Nej, nej hon är inte min flickvän. Min riktiga flickvän skulle döda mig om så vore fallet. (skratt)

Är det ofta så att du får en låt i skallen som du sen kan lägga undan så länge som denna låt.

Det är inte så ofta det blir på det sättet.  Låtar och idéer som dyker upp i sinnet brukar jag jobba med tills jag kommer till en punkt där jag forcerar för att komma till slutet på låten.  Tror att det är en del av jobbet att du måste sätta dig ner och fundera över hur du ska slutföra skrivandet av texten. Först är det en väldigt impulsiv skrivperiod då det känns som att du har en idé som invaderar ditt sinne och du vill bara få ner det på papper. Det måste ut. Då vet jag inte riktigt vad jag skriver om. Sen kommer den andra delen när jag skriver och komponerar. Delen där jag slutför och funderar över vad är det jag vill uttrycka eller vad det är jag skriver om. När det gäller låten ”Setting Sun” så var jag på semester i Sardinien och då var det inte tid för jobb. Jag fick idéen till låten och spelade in den på min mobil. Sen arbetade jag på den när jag kom hem då jag ändå jobbade på mitt album. Jag gick igenom mina filer med låtidéer som jag spelat in på mobilen sen 2019 och hörde den låten. Nu hade texten en annorlunda mening för mig för under pandemin så sökte jag efter ett hus och fann det som jag bor i nu. Huset ligger avsides lite borta från allt vilket innebar att jag kunde lämna det vardagliga livet lite grand. Och behövde inte vara så orolig över den rådande situationen. När jag började skriva låten handlade den om olika sorter av frid, vilket jag upplevde på semestern avskild från vardagen, och när jag skrivit färdigt den så handlade den om samma avskildhet. men en avskildhet på grund av ett syfte. Jag ville inte vara rädd hela tiden utan ha en chans att få njuta av livet.

Så du fixade din egen lockdown?

Ett slag av lockdown. När pandemin slog emot oss var det väldigt skrämmande för oss då vi var så avsides. Vi visste att om våra öar mitt i Atlanten skulle drabbas så vore vi begränsade och det skulle vara komplicerat att hjälpa drabbade människor. Men de styrande har haft strikta begränsningar och jag tror att de har gjort rätt i att ha det så. För det har varit få smittade.

Du vann International Songwriting Competition med din låt ”Faith & Wine” , sätter det press på dig när du skriver nya låtar?

Nej, jag ser inte på det på det sättet. På Azorerna är du så långt borta från den europiska musikscenen, så du måste visa världen din musik  genom att du tävlar dig fram. genom min karriär har jag varit med i några tävlingar, men den här är världskänd. För att vara ärlig så var mitt mål att nå finalen. Domarna var folk som jag beundrar mycket. Det finns många på den listan, men för att bara nämna några, Tom Waits, Keane, Bastille och Lorde. Bara att få dem att lyssna till en av mina låtar var stort för mig. Bara tio låtar når deras händer av omkring 60 tusen. Så det var en ren chansning från min sida. När jag fick veta att jag kommit till semifinalen var jag lycklig för nu var jag nära mitt mål. När jag sen kom till final var det som en vinst. Så nu känner jag ingen press utan mer att jag arbetar i rätt riktning. På Azorerna är det som att vara en alien när man jobbar med musik, för man har inga referenser omkring sig, ingen som kan vara ens mentor.

När du skriver låtar brukar då texten eller musiken dyka upp först i ditt huvud?

Lite av båda brukar hända. Mestadels brukar texterna, en tre till fyra ords hook som fäster till melodierna. sen utvecklar jag det därifrån. Nån gång har jag skrivet en låt riktigt snabbt, som Andrà Tutto Bene”,  den handlade om när pandemin slog mot Europa och vi alla måste slåss mot den. Jag skrev ner texten till den låten på en bit papper som jag hade. Meningen var  ”times when distance means love”. För första gången i historien så betydde distans kärlek. det var det motsatta till vad kärlek vanligtvis är. Tyckte det var en stark mening och utifrån den skrev jag texten. Ibland kommer det inte från melodierna utan från en notering på en papperslapp. andra gånger kan det vara en melodi jag tycker om som binds ihop med en fras. Jag tror att låtskrivande aldrig är det samma från låt till låt. Det är därför jag älskar mitt jobb, för varje gång som jag skriver en låt så känns det annorlunda.

Du har ett helt album på g?

Ja, vi har jobbat på det ett tag nu. Lite komplicerat nu. Jag kom nyss med plan från Lissabon med allt vad det innebär. Jag har köpt in utrustning under åren och byggt min egen studio då jag även gör filmmusik. Att göra musik för filmer har varit en del av min karriär under en längre period. Nu har studion blivit så effektiv att jag kan göra mina inspelningar i den. Kan spela in trummor, stråkinstrument och liknande. Förut var jag alltid tvungen att ta mig till en studio på fastlandet när jag skulle spela in sånt. Nu när jag var i Lissabon spelade jag in alla trummor för albumet, sen nu är det lite hemmajobb som är kvar för att färdigställa albumet. ”Setting Sun” var en sång som kom till fort och jag tyckte att det var en bra första singel då den för mig innebär ett byte av sound. Den har ett lite filmiskt sound. Ett sound som jag ville överföra till min musik. Jag hade här en låt som jag kände var ett bra öppningsspår för att visa vad jag arbetar på.

Vet du hur många spår albumet kommer innehålla?

Inte än. Låtar är som barn. Ibland går de till högskolan, ibland dras de till droger. (skratt) Jag har erfarenhet av att gå in i studion med en låt med tanken att det här kommer att bli en bra låt. Du börjar med produktionen och på nåt sätt går den inte att färdigställa. Andra gånger kan du känna att låten du ska spela in inte är så bra och inte kommer att funka. Men när du sätter igång med produktionen så blommar den ut och blir bästa låten på hela skivan. Nu är jag fortfarande i den del av processen där jag måste räkna ut vilka låtar som går till högskolan och vilka som hamnar hos droger. (skratt)

Kommer du från en musikalisk familj?

Mina föräldrar spelar inga instrument. Min farfar var en radiopionjär på öarna. Han var en stor musiksamlare och genom åren hade han såklart mycket musik för radiosändningarna. Det var en amerikansk flygbas här på ön och den hade en stor inverkan på öarnas musiksmak. Invånarna på öarna uppgick till ca femtusen och vid en tidpunkt var  tretusen amerikaner en del av den mängden. Vi fick de fysiska utgåvorna av albumen först hit till öarna innan de kom till fastlandet. Min farfar radiosände låtar från dessa amerikanska artister innan fastlandet gjorde det. Min far var även han en stor konsument av musik. Vid ett tillfälle köpte min farfar tre jukeboxar till och dessa sändes från ö till ö. Min far och hans bror valde singlar för dessa jukeboxar och sen samlade de in pengarna från jukeboxarna i slutet av månaderna. Så även om min familj inte består av musiker så är de starkt knutna till musik. Det har gjort att jag växt upp med massa olika musik som barn. Det var alltid bra musik i huset. Minns att jag tyckte det var magiskt att se skivspelararmen röra sig i jukeboxen. Antar att allt detta sammantaget var det som drog mig till musiken.