Nina Wolf – satsar stort på smått

Reklam

Hört talas om Koolabah?
Eller Nina Wolf?
Kanske om du är småbarnsförälder.
Om inte fortsätt läs...

Vad kommer företagsnamnet ifrån?

Koolabah är faktiskt ett eukalyptusträd från Australien. Jag letade efter ett namn som var lite annorlunda för att skilja mig från mängden...om det var bra eller dåligt vet jag inte;) Många företag har namn med ”baby”, "mini" och liknande i sig. Så tillslut blev det en omskrivning av cool lab, då jag från början satsade på mer experimentella kläder.

Hur kommer det sig att du lade tillverkningen av dina klädkollektioner i just Portugal?

Det var där allt började. Jag bodde tio år i Portugal och jobbade som designassistent hos den portugisiska modedesignern Isilda Pelicano.
När jag sedan fick barn 2008 bestämde jag mig så småningom för att starta eget och satsa på just barnkläder.
Jag fann det svårt att hitta barnkläder i Portugal som inte var alltför konservativa.
Det var mycket blått och rosa med med tämligen stela passformer. Så jag såg att det fanns en lucka att fylla.
Här hemma i Sverige är visserligen utbudet av barnkläder mycket större och det finns många fina märken men jag tycker ändå att vi har hittat vår nisch.
Förutom Portugal tillverkas våra kläder även i Turkiet, Frankrike och Polen.

Nina Wolf

All produktion i Europa, någon särskild anledning till detta?

Det känns mer bekvämt och kontrollerbart.
Allt blir ”meckigare” när det är längre bort.
Att vi har produktionen i olika länder beror på att tillverkarna är specialiserade på olika områden.

Har du något tips till blivande entreprenörer?

Sätta upp tydliga mål - Mål som går att påverka och följa upp. På så sätt skapar du utmaningar och motivation. Kundnytta – Ta dig en funderare vad din produkt skapar för värde hos kunden, detta är lönsammare än att visa på de annars traditionella produktfördelarna. Nätverka – Ta hjälp av andra och hjälp andra! Detta är ovärderligt.
Jag är själv väldigt impulsiv men jag tror att det är viktigt ha någon ram/struktur att falla tillbaka på när man "glider iväg" alltför mycket.

Era kollektioner sträcker sig upp till åttaårs ålder, funderat på att utöka uppåt i åldrarna?

Just nu har vi för mycket att stå i för att kunna ta tag i det.
Det skulle kräva en större kraftansträngning, så det är inte aktuellt ännu.

Var hämtar du din inspiration ifrån?

Det kan vara lite allt möjligt.
Intryck från resor, utställningar, musik etc.
Hos oss är varje kollektion uppbyggt kring ett tema. Den aktuella vår/sommar kollektionen hämtar sin inspiration från det mytompsunna New Orleans och Louisiana.

Foto: Ines Sebalj

Ni säljer mycket i Asien hur kommer det sig?

Jag tror att det beror på att de generellt är snabbare på att testa nytt och vågar sticka ut lite. I Sverige krävs det många gånger någon form inlärning process innan ett märke blir "godkänt" att användas.
När jag märkte att det började ta fart på den asiatiska marknaden vände jag kappan lite efter vinden och satsade från början mer på Asien än på hemmaplan.

Ni har många återförsäljare?

Förutom de marknader där vi har satsat på en mer utvecklad strategi så som Sverige, Japan och Korea, säljer vi även till många andra länder i Europa men även till USA, Ryssland, Kuwait och Kina.
Vi ställer ut kollektionerna två gånger per år på barnklädesmässor, tex Playtime i Paris och Loop i Tokyo där vi får kontakt med nya butiker runt om i världen.

När jag kikar runt på er hemsida upptäcker jag Valter som är entertainer? Vem är det och vad gör han?

Ha ha, det är vår hund. Han är med och hjälper till på kontoret. Vi ska lägga ut bilder, det kommer.

Svip.se tackar Nina Wolf för att vi fick en liten inblick i hennes entreprenörskap.