Det här var den svåraste plattan som vi någonsin har gjort, på alla plan,” säger sångaren Nathan Hunt. De hårt rockande bandet från Missouri satte i gång projektet då pandemin försvagat hela musikindustrin. Vägen fram till Rebelator var svårare än bandet hade förväntat sig med naturkatastrofer, komplicerad logistik och en svår skrivkramp som drabbade samtliga medlemmar. ”Vi kämpade verkligen,” säger Hunt med ett skrovligt skrockande. ”Det var intressant, det måste jag säga.”
Varje kreativt steg verkade störas av något eller någon från utsidan eller till och med av Gud. ”En tornado slet sönder staden bara någon mil ifrån studion och jämnade den med marken,” minns gitarristen Josh Hamler. ”Som tur var omkom ingen. Allt kan byggas upp igen men vi förlorade all vår kreativitet i samband med de händelserna. Hunt tillägger, ”Det var så mycket hattande fram och tillbaka. En översvämning t ex. Vi hade planerat in något och fokuserade på det i en månad eller så och sedan var någon tvungen att åka hem och det dröjde flera veckor innan vi kunde fortsätta.” Hamler tillägger med ett skratt, ”Det var som Murphys lag ibland, liksom, Jesus, vad ska nu kunna gå snett med plattan?”
Shaman’s Harvest jobbade med varenda idé man kunde få som t ex Hamler’s entoniga gitarr på Bird Dog som växte och fick en öken-liknande atmosfär med hjälp av munspel, slagverk och djup mullrande sång. Hunt beskriver det färdiga resultatet som en ”skruvad blandning av olika grejer” där dammande textur blandas med
Metallica och Queens of the Stone Age och bildar den perfekta bakgrunden för texten som beskriver en värld precis före apokalypsen. Den låten tillsammans med Red Hand Black Deeds kommer frekvent att höras i den kommande filmen The Last Victim med Ron Pearlman och Ali Larter i huvudrollerna.
”Det är definitivt en filmisk låt om inte en färg eller en liten filmscen inuti mitt huvud,” säger Hunt. ”Jag såg framför mig flera av dessa småstäder, som järnvägsknutar eller en landsortsstad där innevånarna inte längre vill bruka jorden. Allt går åt helvete och sen kommer opioderna och alla blir som zombies.”
När man bestämde sig för Voices som ledsingel, en smakfull mix av ljus och mörker, kände bandet med en gång att de skrivit en av deras bästa låtar tillsammans. ”När vi väl strukturerat upp den och gjort en demo,” berättar Hamlet, ”så lyssnade vi på den för första gången och alla tittade på varandra och brast ut i skratt, liksom ”Ja, för helvete!”
Man ville fortsätta i samma anda som bandets senaste tre plattor men siktade på, som Hunt säger ”att ta bort genrerna i musiken och sträva efter att gå vidare från dagens formel för rock-metal och tillföra mer avancerade arrangemang.”