Kenny Wayne Shepherd aviserar Trouble Is…25

Reklam

En helt ny inspelning av Kennys mest framgångsrika album som följs av en dokumentär om inspelningen av originalplattan Trouble Is… och en live-DVD filmad på The Strand Theatre i Shepherds hemstad Shreveport, Louisiana, USA

Bra låtar är inte ristade i sten. Sedan han slog igenom på bluesklubbarna i Louisiana till den globala musikscenen med debutalbumet Ledbette Heights kom hans stora genombrott med andra plattan Trouble Is… 1997. Genom åren har Shepherd vridit och vänt på de klassiska låtarna varenda gång han spelat dom live. Publikens puls har lett vägen och varenda ton har förändrats när han spelat låtarna från Trouble Is… genom åren och de har aldrig förvandlats till några slags museiföremål. Men att ge en 25 år gammal platta ett andra liv är något helt annat. Men på senare tid har den flera gånger platina-säljande artisten sett framför sig 25-års jubileet för Trouble Is… och började smida planer.

Han ville finna ett samband mellan den 18-årige gitarristen som det slog gnistor om till den mästerliga musikern med livets erfarenheter i fingrarna av idag. Han samlade originalmusikerna på the Record Plant i Sausalito, Kalifornien för att ta sig an låtarna med nya ögon och öron. Samtidigt ville han påminna gamla fans och nya lyssnare om hur detta album en gång gav nytt liv åt den moderna bluesen.

”En av det coolaste med nyinspelningen av Trouble Is…är att jag insett hur tidlöst albumet verkligen är,” säger Shepherd som också är på en triumfartad jubileumsturné över USA under 2022 och 2023 där han framför plattan i sin helhet. ”Jag är så stolt över vad vi åstadkommit och bara det att jag var 18 år då jag gjorde den. Jag menar, jag fick sådana erfarenheter med den plattan som många musiker bara kan drömma om. Trouble Is…sålde i miljoner exemplar. Det finns ett värde i det för mig.”

Efter att ha fått en del uppmärksamhet med debuten Ledbetter Heights 1995 så slungade Trouble Is…honom rakt ut i stratosfären. Dessa låtar och framföranden som i vanliga fall inte skulle kunna komma från en tonåring som knappt slutat skolan. Ändå stod bandledaren sida vid sida med flera riktiga veteraner som inkluderade Double Troubles trummis Chris Layton, basisten Tommy Shannon och keyboardisten Reese Wynans.

Trots att han hade ännu inte hittat sin sångröst (då som nu är det Noah Hunt som sjunger det mesta på Trouble Is…) så var hans gitarrspel i en klass för sig jämfört med den pågående grungevågen. Ett av minnesvärt tillfälle är på gnistrande original som Slow Ride eler det instrumentala titelspåret och han är i närheten av Hendrix geniala spel på den kokande versionen av I Don’t Live Today.

Under de följande 25 åren (då Shepherd har gett ut ytterligare sju album samt två med hans projekt The Rides tillsammans med Stephen Stills och Barry Goldberg) har en del hänt som ändrade förutsättningarna för det pånyttfödda Trouble Is… The Record Plant slog igen 2008 (de nya inspelningarna skedde i The Village i Los Angeles och Nashvilles Ocean Way) och Shannon har dragit sig tillbaka från musikbranschen (han ersattes av Shepherds basist Kevin McCormick).

”Förutom Tommy så har vi samlat hela det gamla gänget där Jerry Harrison än en gång delar på producentstolen,” reflekterar bandledaren. ”I studion var det som tiden stått stilla. Om man spelar bra tillsammans så gör man. Det funkade då och det funkade nu. Vi spelade alla tillsammans i ett rum live. Det är sättet att göra det på. Jag är gammeldags på det viset. Människor behöver befinna sig i samma rum för att skapa musik tillsammans.”

Andra saker var exakt detsamma som förr, som att Shepherd letade fram precis samma Fender Stratocaster ’61 och backline som han använde i slutet av 90-talet. ”Som förstärkare hade jag en av de första Fender Blackface Twin återutgivningar som någonsin gjordes. Sen hade jag en Vibro-King och den har jag i princip inte använt sen den plattan.  Så vi hade de två förstärkarna och sen en Blackface ’64 Vibroverb. Jag hade kvar alla pedaleffekterna jag använde 97, en Uni-Vibe, en TS808 Ibanez Tube Screamer, en Klon overdrive och en Roger Mayer Octavi. Jag har behållit allt. Jag har aldrig sålt något. Så om det är någon som har något som en gång tillhört mig så är den personen en smula klåfingrig, om du förstår vad jag menar.”

Samtidigt erkänner Shepherd att utrustningen spelade mindre roll jämfört med stämningen. ”Jag ville inte att Trouble Is…25 skulle bli komplicerat. Jag gillar inte att fundera över saker för mycket. Jag ville bara gå in och fånga vibbarna. Det var några olika sätt vi kunde närma oss inspelningarna. Vi kunde ha gjort en 100% kopia. Eller så kunde vi gjort en helt ny tolkning.”

Tiderna förändras. Artister utvecklas. Musiktrender kommer och går. Då, 1997, hyllades originalet Trouble Is…av en generation rock ’n’ rollers som skrek efter något med innehåll allteftersom den massfabricerade popen tog över alltmer. 25 år senare, medan den massfabricerade popen håller ställningarna och mänskligheten sakta men säkert återhämtar sig från pandemin, visar förväntningarna på den nya Trouble Is… och livespelningarna vara stora. Som ett bevis på storheten i låtarna som låter minst lika fräscha som någonsin tidigare, kraftfulla, helt uppriktiga och väldigt mänskliga.”

”Under jubileumsturnén för Trouble Is…,” säger Shepherd, ”kommenterade alla på hur plattan kunde getts ut idag och känns lika relevant nu som för 25 år sedan. När vi gjorde den 1997 var det en monumental prestation. Den nya inspelningen var en riktig tripp nedför minnenas allé för mig. Jag är fortfarande väldigt stolt över de där låtarna…”