Eric Bibb – ”Emmett’s Ghost”

Reklam

På den eftertänksamma Emmett’s Ghost med Ron Carter återvänder Bibb till det fruktansvärda mordet på Emmett Till vars lynchning 1955 blev startskottet för den amerikanska medborgarrättsrörelsen. ”Då jag var 10 bläddrade jag igenom en bok som mina föräldrar hade om medborgarrättsrörelsen och då jag såg en bild av Emmett Tills misshandlade ansikte började jag att gråta,” minns Bibb. ”Emmett’s Ghost skrevs innan fallet med George Floyd men den resonerar likadant idag,” tillägger han. Emmett’s Ghost gavs ut i samband med Emmett Tills födelsedag den 25 juli.

Eric Bibb har lärt känna flera olika sidor av USA, både bra och dåliga. Han föddes i New York City den 16 augusti 1951 och den stora folkmusik-boomen under sextiotalet och dess idealism i Greenwich Village är ännu ett levande minne och han ännu kan se Bob Dylan framför sig ståendes i sitt vardagsrum. Lika levande och mörka är minnesbilderna då massor av människor protesterade mot den rasism som genomsyrar det amerikanska samhället vilket blev alldeles tydligt under förra årets presidentvalskampanj.

Om du kunde tala till ditt land, vad skulle du säga? När Eric Bibb började arbeta på titelspåret som kom att sätta prägel på Dear America kunde han hämta inspiration från en relation som varat i närmare 70 år med en extremt dramatisk partner. ”Det är ett kärleksbrev,” förklarar han albumets grundkoncept, ”för att Amerika, med all dess association till smärta och dess blodiga historia, alltid har varit en plats med en otrolig optimism och hopp. Att vara amerikan, och särskilt från New York City, är att vara välsignad.”