Beth Hart – ”Good Times Bad Times”

Reklam

Grammy-nominerade kraftpaketet Beth Hart ger sig på en av sina tuffaste utmaningar då hon tacklar Robert Plants legendariska röst på A Tribute To Led Zeppelin. Plattan ges ut den 25 februari och kommer att finnas tillgänglig som CD och LP (svart vinyl, genomskinlig orange vinyl samt spräcklig guldfärgad vinyl).

Det nio låtar starka albumet speglar det spektrum som Led Zeppelin rörde sig inom, från hård rock via psychedelia, folk, jazz, prog, blues, funk, soul och mer. Rykten om albumet har cirkulerat under några år. Den som drivit projektet är superproducenten Rob Cavllo (Green Day, Linkin Park, My Chemical Romance) och ljudteknikern Doug McKean (Goo Goo Dolls, Adam Lambert, Gerad Way. Bland de renommerade musikerna hittar vi gitarristen Tim Pierce (Bruce Springsteen, Tina Turner), basisten Chris Chaney (Rob Zombie, Slash), klaviaturspelaren Jamie Muhoberac (Bob Dylan, the Rolling Stones), trummisen Dorian Crozier (Celine Dion, Miley Cyrus, Joe Cocker) och Matt Laug spelade trummor på Stairway To Heaven (Alanis Morisette, Alice Cooper) med orkesterarrangemang av David Campell (Muse, Beyoncé). Allt som saknades var sista biten i pusslet…rösten.

Allt började falla på plats då Cavallo producerade Harts förra platta War In My Mind (2019) då hon under inspelningen improviserade en version av Whole Lotta Love i kontrollrummet. Han frågade henne om hon var intresserad att sjunga på hela plattan men hon tvekade. Beth sa: ”Jag vill inte göra den här plattan. För att sjunga Zeppelin måste man vara riktigt förbannad för att få till det. Jag vill inte det, jag har jobbat i åratal med att kuva min ilska.”

Hon fortsätter, ”så kom pandemin med allt vad det innebar och det drabbade mig ordentligt. Så nu är jag förbannad. Jag ringde min manager och sa, se till att Rob och Doug skickar mig allt material för jag är redo att köra.”

”Deras musik innehöll så mycket,” fortsätter Hart. ”När jag började gräva djupare i Zeppelin insåg jag vilken fantastisk låtskrivare Page är och jag hade ingen aning om att han var så beläst. Man ska också komma ihåg hur unga de var då och Page var för jävlig på att komma på nya sätt att producera, hitta nya ljudbilder och tänja på gränser. De är en slags modern Beethoven. De var helt galna, det är galen musik.”