Rebecca Laakso gör comeback

Reklam

Redan som 10-åring kastades Rebecca Laakso in i musikbranschen då hon som en av sångerskorna i gruppen Honeypies vann Lilla Melodifestivalen 2003. På grund av skolgång var hon tvungen att ta ett långt avbrott från den intensiva musikbranschen. Nu gör hon comeback, 15 år senare, med den nyskrivna singeln Touching My Soul, skriven av henne själv och musikern och producenten Daniel Lantz. Och snart är det dags för fler singelsläpp.

Under skolåren tog du musik- eller sånglektioner för att bättra på din musikaliska resa?

Nej, jag jobbade som sångartist från det att jag var liten till jag blev stor. När jag sjöng så gjorde jag det när vi var ute och turnerade, inte i skolan. Så några sånglektioner blev det inte.

Du är självlärd från grunden?

Ja och sen har jag bättrat på det. Jag har gått hos en sångpedagog i Uppsala några gånger.

Då har du kanske musikaliska gener?

Pappa sjunger faktiskt bra. Han missköter sin röst, men han sjunger för sig själv och det gör han bra. Så jag kanske har fått det från honom.

Han kanske skulle kunna få göra ett inhopp på skivan?

Absolut inte. (skratt)

Var det du som tog kontakt med skivbolag eller är det de som har hållit ett öga på dig?

Jag började jobba med Daniel som har det det här skivbolaget. Vi lärde känna varandra och sen kom han med förslaget att jag borde göra en skiva. Då jag började skriva låtar som jag visade för honom.

Och du har fått ihop 15 låtar…

Det är 14 låtar och ett spår. Det är ett intro-spår innan låten Touching My Soul.

Din första singel, vad är det som rör din själ?

Det är nån slags spirituell grej. En pånyttfödelse skulle man kunna säga. En styrka i livet som rör min själ. Sen vill jag att lyssnarna ska tolka det på sitt eget sätt. Det är inte skrivet i sten att det är så som jag tänkt mig när jag skrev låten utan lyssnaren får ha sin egen tanke. Och när jag lyssnar på låten flera gånger så kanske jag tänker på något annat. Så det blir olika, men jag måste ändå ha ett svar på vad den handlar om. Jag tror att vissa låtar är lite konstiga, som man inte fattar. Jag tycker att det är ganska snyggt. Amy Winehouse när hon skrev så hade hon låtar som jag inte fattade. Jag frågade min syrra som kan engelska bra och fattar texter. Hon sa: jag vet inte vad det där betyder, men det gör ingenting.

Jag tänkte om det hade något med din pånyttfödelse inom musikbranschen?

Det kan man säga också. Nu vet jag inte hur det kommer att gå, men jag hoppas att det kommer att gå jättebra och att musiken kommer att sprida sig. Men det är absolut en tolkning.

Är det liknande stuk på dina kommande låtar?

Först och främst är min stil på skivan soul och r´n´b. Men sen finns det inslag av reggae och hip hop. Daniel och jag har samarbetat och vi har olika musikstilar att utgå ifrån. Det har gjort att det har blivit en cool blandning. Så låtarna kommer att låta lite olika även om soulen finns i grunden.

Du har bla med Papa Dee på en låt och då kan jag tänka mig att den drar iväg åt reggaehållet…

Exakt. Sen har jag två låtar till som har ett reggaebeat. De är inte som Touching My Soul, men vi har ändå fått ihop det till den stil som jag vill ha som artist.

Så när man hör en annan låt så känner man igen att det är Rebecca…

Det gör man. För det kommer inte in en dansbandslåt helt plötsligt. Utan det är det souliga stuket som går igen.

Kommer du att ge dig ut och spela?

Först ska jag se hur det går med singlarna. Men självklart är jag taggad och ska man vara en popstar så är man ute och spelar. (skratt) Det är inget planerat, men absolut så kommer det.

Foto: Palli Kristmundsson

Det är bara du och Daniel som har gjort låtarna?

Ja och jag använde mig av Garageband när jag gjorde Touching My Soul,. Där gjorde jag ett beat som är snarlikt det som är på låten. Sen spelade jag in melodin när jag sjunger, sen producerade Daniel och skrev ner noter och tog det vidare därifrån. Så har det varit med mina låtar. Sen har han låtar som han har skrivit från grunden där jag har skrivit texten på två av dem. Vi har båda gjort lika mycket. Det är inte så att han har gjort ett beat och sen har jag skrivit texten på alla låtar utan det är lite olika på låtarna.

Det är två artister som har gjort inhopp på några låtar, Papa Dee och Henry Bowers. Var det en tanke att de skulle vara med när ni skrev låtarna eller dök den tanken upp efteråt?

När vi började med albumet så var det planeringar, men vi hade inte bestämt att det skulle vara femton låtar och att det skulle vara med gästartister. Utan det var mer att arbetet flöt på. När vi hade gjort en låt som är sensuell, ville jag ha rap på den som ett inhopp i låten. Då hörde vi av oss till Bowers, men det var inte riktigt hans stil. Då skickade vi Trouble Train till honom istället och den klickade bättre. Då skrev han en text på en gång och spelade in den. Jag kände att jag ville ha en äldre rastamans röst på den sensuella låten. Då kom Daniel med förslaget på Papa Dee. Vi hörde av oss till honom och han var jättepositiv. Vi kommer att släppa de här två låtarna som singlar. 

Kommer det bli någon video till någon av singlarna?

Jag vet inte. Jag hoppas det. Men det kräver att man har en budget för det. Vi får först se hur det går med Touching My Soul,. Det är inte planerat att vi ska göra någon video än. Men vi får se.