Pernilla Andersson (recension)

Artisten och sing/songwritern Pernilla Andersson är i full färd med att spela in ett nytt album som redan nu har fått namnet Tiggrinnan. Under sommaren 2015 väljer hon ändå att ge sig ut på en turné. Premiären för hennes tvåmanna konsert blev i Karlskoga där hon tillsammans med sin kompanjon och ständige följeslagare Fredrik Rönnqvist bjöd en trollbunden publik på en fantastisk musik och humor upplevelse.

Platsen var den ombyggda stalldelen vid Björkborns Herrgård (Alfred Nobels säte), som numera är ett trevligt café vid namn Saffran & Kardemumma. Vid första anblicken av scenen som bestod av golv, kändes det hela avskalat och stelt. I centrum stod en svart flygel och framför denna två mikrofoner och en pall och stolarna var uppradade som om vi bjudits in till en föreläsning om uppkomsten av dynamit. Men med publik och artister på plats värmdes känslan till en gemytlighet.

Inledningsvis bjöd pianisten och underhållaren Björn Bodin på uppvärmning i form av humor och sköna tolkningar av bland andra Elton John. Pernilla Andersson kompades av Fredrik Rönnqvist och tillsammans serverade de inte enbart Pernillas egna alster utan blandade kvällen med svenska visor av både Plura och Cornelis Vreeswijk. Att Pernilla är en sann poet går det inte att ta miste på och hennes sång “Vintern blev för lång” lämnar oss inte helt oberörda.

Mellansnacket är avslappnat och stundtals väldigt roligt, Pernilla bjuder på sig själv (och gitarristen Fredriks privatliv) med anekdoter om både alvarligheter och komik. Pernilla besitter förmågan att trollbinda både med sina visor och sin varma personlighet, det här är riktigt bra och undertecknad lämnar lokalerna med en känsla av förnöjsamhet och utan en tanke på dynamit.

Fyra Playknappar av fem möjliga