Johan Testad – Guldbagge- och Harpa-nominerad

Kompositören och musikern Johan Testad har nominerats till en Guldbagge för Bästa originalmusik i hyllade svenska samhällsskildringen ”Goliat”. Johan har dessutom i skrivande stund nåtts av beskedet att hans musik till ”Goliat” även fått en nominering i nordiskt sammanhang. Med motiveringen ”The music for Goliat is harmonious to the realm in which the film takes place. Through its sound, instrumentation and genre affiliation, it sets the tone to support the drama.” har Johan Testad, som enda svensk, nominerats till Nordic Film Composers Award (HARPA). 

Du har gjort filmmusik ett antal år – hur halkade du in på det spåret?

Jag är uppväxt med musik i hemmet och har alltid spelat i band. Jobbade ganska intensivt med ett band i slutet av 90 talet början på 2000 talet. Då började jag fundera om det inte skulle finnas fler sätt att kunna försörja sig på inom musik. Jag var väldigt intresserad av teatermusik och av att komponera till skådespeleri. Det var där idéerna började gro. Jag kollade utbildningar i Sverige, men hittade ingenting förutom en filmmusikkurs i Gävle. Jag gick en kortare terminskurs där. Samtidigt som jag gick den så började jag umgås med en blivande regissör. Han ville att jag skulle göra musik till hans skolfilmer. Produktionerna som de gör på skolan är väldigt bra. De har riktiga skådisar och filmteam. Så det var väldigt hög kvalité som jag fick gå in och jobba med direkt. Vi gjorde tre, fyra kort och novellfilmer tillsammans där. Efter avslutade studier gjorde han en långfilm, Ett öga rött, som jag gjorde musik till. Efter det så har det rullat på.

När du gör musik för film gör du då hela låtar? Ibland hör man väldigt lite av en låt i filmen.

Ibland är stycket väldigt kort. Två, tre toner eller en klang under en kort sekvens i en film. Då gör jag inte mer om det inte är tänkt mer. Ibland har man tänkt längre sjok, men man väljer att tona ner det nånstans eller går ner och upp igen, då kan jag ha nåt längre stycke som kanske går in och ut lite grand i filmen sen.

Gör du även ljudteman i filmer, som typ Hitchcocks Psycho?

Ja absolut. Det vill man gärna göra. Ibland tycker jag att man får till det. Det kan vara så att man spelar på lite olika teman. Det här temat är den här huvudpersonens känsloläge, sen kan man göra ett tema som är en annan persons känsloläge. För att ta ett exempel, Gudfadern, där finns ett huvudtema och ett kärlekstema som är starka och sätter sig på minnet. Man vill gärna ha en tråd i temat.

Brukar du få helt fria händer eller kommer de med specifika direktiv?

Det är sällan det är helt fritt. Det kan vara det från början, men det är ett väldigt nära samarbete med regissören. Det tycker jag är väldigt bra för det är ju hans konstnärliga vision vi ska få fram. Man är ett antal konstnärer i form av skådespelare, musiker, fotograf och klippare osv. Alla ska med sin egen konstnärlighet skapa regissörens vision.

Har du själv provat på något annat inom film?

Nej. Har väl klippt lite videos till egna musikprojekt, men det räknar jag inte som nåt professionellt arbete.

Nu väntar du på filmgalorna förstår jag…

Det är lite ovant. Jag spelar mycket i band och då är man i centrum på ett sätt, men då kliver man i en roll väldigt mycket. Även i intervjuer. Det här är lite mer personligt.

Blir det nån karriär utomlands framöver?

Ingen aning. Det spelar inte så stor roll vart det är. Absolut är det roligt att jobba med projekt från andra länder. Alla länder har sin stil. Jag har inte tänkt så mycket på det, utan det är mer att man hittar projekt som man tycker väldigt mycket om. Det har jag haft tur med, för jag har tyckt mycket om de filmer och serier som jag har varit inblandad i. Hoppas det fortsätter så.

Hur skulle du ställa dig om du får en fråga om en film som du känner att det här är en riktig kalkonrulle?

Det är ibland väldigt svårt att veta innan. Jag försöker bara fundera på vartåt man ska luta musiken redan på manusstadiet. Det kan vara ett väldigt bra manus, men att det blir dåligt på något annat sätt. Det finns så otroligt mycket som kan gå fel i en film. Jag har nog inte nån gång känt att det här är ett projekt jag inte vill ta i. Inte hittills, men det kanske kommer. (skratt) Jag har gjort enklare reklamgrejer och det har väl inte alltid varit saker som man brinner för till 100%. Men, man måste ju överleva.

Har du nån förebild inom filmmusiken?

Jag är ganska dålig på att lyssna på andra. Jag gillar Goran Bregovićs musik till Emir Kusturica´s filmer. Det är väldigt bra. Men det är inte direkt en förebild. Hans musik är tydligt etnisk från den trakten, så den är svår att använda sig av i Norden. Ennio Morricone är som nån slags gud inom filmmusiken tycker jag. Jag gillar när musiken får ta lite plats och har starka teman.