Antonio D med Jamaicanska toner till svenska texter

Reklam

2014 var Antonio D den första svenska reggaeartisten någonsin att komma 1:a på P3 Osignat – Topp 10 med sin singel ’Solen Stiger Upp’. 2015 släppte han sin debut-EP ’Från Karlshamn till Kingston’. Den 23 mars släppte Antonio D sin nya EP, Från Barnsben till Gravsten, på alla digitala plattformar. Med ett skönt gung och låtar på svenska vill han inspirera till en positiv förändring i samhället.

Det är hela sju spår på EPn…

Man kan säga att det är sex låtar och sen finns det ett mellanspår.

Det är nästan en fullängdare?

Det krävs några fler låtar då, men sju funkar bra tycker jag. Det var sju spår på förra EPn också. Jag kör vidare på det.

Hur skulle du vilja beskriva Antonio D för någon som aldrig hört eller träffat dig?

Antonio D är reaggae och dancehall på svenska. Och på blekingska. Jag är född och uppvuxen i Karlshamn, men bor i Malmö nu.

Du har lite mer djupa texter, t ex på Allt E Cool, som var tillägnad alla de som vägrar tro på din förmåga. Är det något du själv har stött på?

Inte så att folk har kommit till mig personligen. Är mer att man kan ha personer runt omkring sig som inte alltid är på ens sida liksom. Det kan vara tidigare bekanta som man märker att de stöttar inte min grej. De kanske till och med säger det till en. Då är det skönt att bevisa för sådana människor att man visst klarade av en grej. Något som jag är bra på är att när jag blir irriterad på något så blir jag bara sugen på att bevisa något istället för att gräva ner mig. Använda det till något som kan gynna en istället.

Titeln på EPn är Från Barnsben Till Gravsten, är det ett genomgående tema på de sju spåren?

Ett genomgående tema på alla låtar kan jag nog inte säga att det är. Det ska var nån sorts röd tråd ändå men alla låtar kan inte handla om samma sak. Det är en metafor för vad man gör från det att man föds tills man dör. Och det är egentligen inte mycket mer än så. Låten med den titeln är en hyllning till livet.

Är Bob Marley en förebild?

Bob Marley är absolut en förebild, men jag föredrar Peter Tosh. Han är lite coolare. Marley är klart den största, men det var inte genom hans klassiska låtar jag kom in på reggae utan det var genom Tosh. Han var den som jag fastnade för.

Det finns reaggaetongångar i alla dina låtar…

Min förra EP var reggae och den nya är dancehall. Två olika saker, men båda musikstilarna kommer ifrån Jamaica. Dancehall är sprungen ur reggaen kan man säga. En evolution av reggae. Även om de ligger nära så ska man inte blanda ihop dem då det är två helt olika musikstilar.

Du har spelat ihop med General Knas och Kapten Röd, är det några som du kommer att ge dig ut och spela med igen?

General Knas har jag turnerat en del med och det kommer vi fortsätta att göra framöver. Men jag kommer inte hänga med General Knas eller Kapten Röd på nån turné som det ser ut just nu. Nu letar jag lite egna spelningar för att få möjlighet att få spela mina egna låtar. Vissa konserter kommer vi säkert att sammanstråla på.

Din EP är utgiven på eget skivbolag?

Vi kör helt indiependent. Jag har aldrig haft något majorbolag i ryggen utan vi släpper våra låtar helt och hållet själva. Vi kommer att fortsätta att göra det, men låtarna är släppta genom Same Plate Music (Kapen Röds label) och André Roots Records ( André Roots label).

När man står på egna ben kan jag tänka mig att det kan bli rätt dyrt om det inte går bra för låtarna.

Så är det ju. I princip alla pengar som jag får in på min musik återinvesterar jag i nya projekt. Det är väldigt sällan som man tar ut några pengar. Det blir att man puttar in ca 99% av dem i nya grejer man vill göra. Men det är som du säger svårt när man inte har ett stort bolag i ryggen som ger en hundra tusen för att göra en platta.

Men istället så har du fria händer?

Så är det. Det är fördelar och nackdelar. Man blir helt totalt fri i sitt skapande och det är det viktigaste. Skulle jag ha en kostymnisse som hängde på ryggen och la sig i allt skulle jag tappa gnistan.

Jeepstarr och Eka Scratch som gästar på skivan är det nya kompanjoner?

Nej, Jeepstarr har varit med på reggae och dancehallscenen ett tag. Jag lyssnade på honom när jag var lite yngre. Han hjälpte mig att spela in rytmer som jag kunde lägga sång på. Nu är han med och gästar, vilket är kul. Scratch är en DJ från Malmö som lägger ett scratchsolo. Man kan säga att Jeepstarr gästar som artist och Scratch som DJ.

Foto: André Mårtensson

Du har bara släppt dina alster digitalt?

Den här EPn har bara släppts digitalt än så länge. Tanken är att den ska släppas på vinyl också. Sen kommer jag att trycka upp lite merch till sommaren när jag har fått tillbaka lite pengar då allt gick till det här skivsläppet. Man får ta ett steg i taget.

Om du skulle få ett erbjudande om att vara med i Melodifestivalen, skulle du ställa upp då?

Det har jag fått två gånger. Inte så att Christer Björkman har ringt upp mig, men jag har fått frågan ifrån folk i hans närhet. Då har jag sagt nej.

Är det för att det formatet är så inrutat?

Lite så är det. Jag har inte ens hört mig för, men om jag mot förmodan skulle ställa upp någon gång så ska jag skriva text och musik själv. Att jag bestämmer helt hur bidraget ska vara och vem jag ska jobba med. Men det är inte aktuellt nu.

Du sjunger på svenska. Du har inte funderat på att göra nån låt på engelska för att nå utanför landets gränser?

Det har väl slagit mig nån gång. Inte så att jag riktigt seriöst har funderat på att göra nån låt på engelska. Men jag satsar även som låtskrivare åt andra artister. Nu när den här EPn är släppt så tänkte jag lägga lite mer energi på det. Då skriver jag på både svenska och engelska. När man sjunger på svenska under eget namn så känner jag att det blir väldigt naket. Man måste kunna stå för allting som man säger. Men när man skriver till andra och speciellt på engelska blir det friare på ett sätt för att sätter inte så mycket press på sig själv.

Många engelska texter är lite bla ha…

Exakt. Men blir det bla ha bla ha på svenska så kommer inte folk att lyssna. Utan det blir extra viktigt när texten är på svenska. När det är på ett annat språk blir texten mer en del av melodin för min del.