Thed Björk tar över Karlskoga Motorstadium

Gelleråsen, hemmaarean för den svenske mästaren i STCC 2014. Thed Björk har för det fjärde året i rad bjudit in till något som har kommit att kallas för Rövar race. Vid frågan varför det heter så, säger Thed att han inte riktigt vet, det är bara ett kul namn. Det hela började med lite utav en plojgrej med fem bilar under en dag. I år har intresset varit så stort att Thed har fått dela upp arrangemanget under två dagar, 4 och 5 oktober!

Thed "THE MAN" Björk

Regler.

Några av reglerna som gäller är, en standardbil köpt från Blocket för max 5,000Kr, max 160hkr, ingen fyrhjulsdrift, ingen nyare modell än 1998. Det är den personliga utrustningen som är viktigast, hjälm och heltäckande bomulls klädsel. Det får vara 3-4 förare per bil och med en maximal körtid på 30 min per förare, samt 10 depåstopp måste genomföras. Naturligtvis finns en väldig massa bestraffningar som medför stop and go med olika minsta tider, vilket gör det hela väldigt frustrerande för teamen.

Under lördagen bjöds teamen, hela 37 stycken på lunch och kaffe som Daniel Björk med fru Nina fixade. Under kvällen underhöll sedan Per Henning från den kända gruppen VP (Värmlands Pojkarna). Thed Björk är inte “bara” mästare i STCC, han kan arrangera och engagera också! För att nämna några kända deltagare under helgen såg vi bland andra Richard Göransson som till vardags kör både STCC och rallycross och Edward Sandström som numer är så duktig att karriären står utanför Sveriges gränser.

Brinnande bil

Gelleråsen, eller Karlskoga Motorstadium byggdes 1949 och var från början en grusbana på 1,55Km. Det första Kanonloppet kördes den 4 juni 1950, här snackar vi motorhistoria med tyngd! Idag är banan hela 2,530 meter och har rejält smala kurvor men är fortfarande en mycket snabb bana. STCCs VD Jonas Lundin är under förhandlingar att få STCC tillbaka till banan för säsongen 2015. För Rövar racet har Thed Björk tänkt till och ställt ut chikaner för att begränsa hastigheterna under de här två dagarna.

Så tillbaka till Racet och reglerna för att ta hem vinsten!

Det team som kör flest varv på tre timmar vinner, en enkel match kan man tro… Tänk nu på att det är standardbilar som befinner sig på banan tillsammans med förare som inte riktigt skulle klara sig i ett STCC heat. Svip.se har förmånen att åka i Saftey car under tävlingen och det är en mäktig känsla att leda ut de 37 ekipagen på banan inför start. En tuff fight utspelar sig sedan under tre timmar och hela 92 varv (7 varv körda bakom Saftey car). En annorlunda upplevelse när man stod vid sidan av, van att höra vrålen från V8 Thunder Cars och Super Cars under säsongen. När jag blundade kunde jag nästan se en scen ur ett gammalt Kojak avsnitt med en biljakt fylld av däckskrik men utan egentlig fysisk dramatik. Som segrande team stod till slut bil nummer 11, från Team Mekonomen Karlskoga i en smurfblå BMW 320 där förarna hette; Carlbark, Andersson, Karlsson och Lennartsson. Ett stort grattis till dem! På andra plats kom bil nummer 5 och Team Motor Wallin och på en tredje plats bil nummer 26 och Team GK 2.

Glada segrare på prispallen

Tävlingen fortsätter under söndagen med träning och sedan ytterligare ett race med 25 nya ekipage kl. 13-16. Ett fantastiskt arrangemang där funktionärerna hade huvudrollen. Suveränt jobbat av alla inblandade och vem vet, nästa år ser ni troligen en svipbil på banan med undertecknad som en av förarna…

Stort tack till Thed Björk och än en gång Grattis till mästerskapstiteln!!

Vinnare Carlbarks