Finalhelg på Mantorp park.

Redan under torsdags förmiddagen samlades de speciellt inbjudna från pressen i pit-stop för att få känna av den 3,1Km långa banan tillsammans med Mattias Andersson och hans Dacia STCC bil. SVT:s reporter tillsammans med reportern från Sveriges radio P4 fick möjligheten att åka i bilen tillsammans med Mattias och man kunde tydligt se att detta inte var deras sista gång i en snabb banbil. Överlag verkar det vara en fördel att vara kvinnlig reporter då man får stå överst på listan för att få åka med…

SVTs reporter får en åktur

Mattias Andersson är en veteran inom svensk standardbilracing, han startade sin karriär 2001 och körde då i Picko Troberg Racing, men har efter det hunnit ratta både Opel, Alfa Romeo och BMW. I år kör han för Dacia Team Dealer Teamet och målet var en plats bland dem fem bästa. Satsningen har gått bra, idag när tävlingarna kör igång ligger Mattias på en fjärde plats, bara 30p efter Fredrik Ekblom.

Joakim Thernström, pressansvarig på STCC säger till svip.se att det värsta med att vara pressansvarig är just momentet med medåkning. Det skrivs visserligen papper på att vederbörande samtycker till risker och så vidare men vad som helst kan hända. Motorsport är inte bara härligheten på jorden, den är samtidigt väldigt farlig. “Man tappar kontrollen liksom…”, säger Joakim.

Porsche

Stämningen i pit-stop har inte kunna vara bättre. Vrålande motorer ifrån Porschebilar dånar omkring oss och det är inte bara journalister som testar banan. Även STCC:s VD Jonas Lundin kör ett par varv med en röd Porsche i den varma septembersolen. För att gå in mer i detalj på banan nu då. Banan är 3,1Km lång och byggdes mellan 1968 och 69. Banan har tre bansträckningar, plus en dragstrip som sägs vara en av nordens snabbaste. I början av 70-talet kördes det Formel 2 på banan, och som lite kuriosa vann Ronnie Pettersson här 1971 i en March.

Publikmässigt är det inte den bästa banan, det finns bara läktarplatser i ena ändan och man har inte möjlighet att se hela banan där man sitter. Till hjälp finns istället storbildsskärmar och man får som publik helt enkelt förlita sig på stämningen runt om för att få den totala upplevelsen.

Thed Björks Volvo. Foto: Thed (Björk) Bang-Melchior

Preliminära programtider inför helgen:

Fredag 19 september

09:00 09:30 Carrera Cup Test
09:40 10:10 Formel Renault 1,6 Test
10:20 10:50 Clio CupTest
11:00 11:30 V8 Thunder Car Test
11:45 12:15 STCC Test
12:15 13:15 Lunch
13:15 13:45 STCC Test
14:00 14:20 Carrera Cup Kval
14:30 14:50 Formel Renault 1,6 Kval
15:00 15:20 Clio Cup Kval
15:30 15:50 V8 Thunder Car Kval
16:05 16:20 STCC Q 1
16:25 16:45 STCC Q 2

Lördag den 20 september.

09:00 09:20 Carrera Heat 1
09:30 09:50 Formel Renault Heat 1
10:00 10:20 Clio Cup Heat 1
10:30 10:50 V 8 Thunder Car Heat 1
10:55 11:05 Truck Racing Boije Ovebrink
11:10 12:10 Lunch - Gridshow
12:26 12:28 Nationalsången
12:35 13:00 STCC Heat 1
13:15 13:35 Carrera Heat 2
13:45 14:05 Formel Renault Heat 2
14:15 14:35 Clio Cup Heat 2
14:45 15:05 V 8 Thunder Car Heat 2
15:25 15:50 STCC Heat 2

Dacia

Naturligvis har det inte undgått någon att det kommer att bli en hjärnornas kamp i STCC racen. I V8 Thunder Car är Jens Edman redan färdig vinnare, men det kommer helt klart att bli en fight om andra och tredje platsen där också. I Clio Cup väntar också en kommande strid om pallplatserna då Robert Helling dragit ifrån längst upp. Formel Renault är förstås också spännande att se med Paul Blomqvist just nu på en nioplats.

Svip.se hälsar er välkomna till ett soligt och varmt Mantorp Park!