Träning och kvalheat avklarade

Stämningen på Ring Knutstorp har varit helt underbar. Lukten av varm motorolja, vrålande motorer, doften av varma däck och grönskande växtlighet tillsammans med solsken kan bara vara paradiset på jorden!

teamworkEn snurr av aktiviteter nere i depån pågick sedan tidig fredagmorgon och vi hade kvalheat i alla klasserna. Det mest intressanta hände dock i rallycrossen!
I Bring’s Racings depåtält var förberedelserna noggranna både med bilen och teamkläderna. Nära nog hela bilen stripades om med nya och fräscha sponsormärken som fått sig en törn under senaste tävlingen i Höljes.StisseochEje Mekanikern Erik Nyman som kallas för “domkraften”, hade koll på det mesta och berättade att Patrik och teamet snabbat på bilen ungefär 4 sekunder under testerna i Bollnäs. “Allt känns helt ok inför dagens race”, berättade domkraften.

Svip rörde sig runt depåområdet och fick en bild av Prins Carl Philips bil, där mekanikernaBernadottesbil hade fullt upp med att förbereda prinsens Volvo S60 inför kvalheaten. Lite längre upp och en bra bit ifrån depån träffade svip Ers Majestät Konungen Carl Gustav Bernadotte. Ers Majestät ville inte vara med på bild men svip var med när han testade Ljungbymaskins stora gula hjullastare L11, och hans Majestät Konungen gillade dörrstoppen! Dessutom var konungen kungenp├Ñracebarnsligt förtjust i tablettaskarna som Benny Björk (Thed Björks pappa) delade ut!

Tyvärr fick Patrik och Bring’s Racing fel på generatorn under första testheatet och bilen gick därefter, tiderna mellan heaten blev dessutom förskjutna så någon tid över för ett byte blev inte av… Svip klättrar upp för vad som känns som Kebnekajse (i Generatorproblemhögklackat), för att få den bästa platsen och vyn över banan när testvarven kördes och blandningen av naturupplevelse/motorsport blir optimal! Två händelserika heat, minst sagt. Kevin Eriksson fick haveri och blev bogserad av banan i det första, och i det andra rullade Göransson när han kom redigt snabbt in i en skarp högersväng med grus och det blev rödflagg. Då ledde Patrik Flodin överlägset med Brink på andra plats och de båda var inne på sista varvet. Rödflagg i sig är inte konstigt efter en rullning och med en bil liggande på taket, eftersom rödflagg innebär att heatet blir avblåst.

Eriksson bogserad

I normala fall brukar de förare som kört en viss procent av heatet få tillgodoräkna placering och tid, men beslut togs att hela racet skulle köras om vilket kan tyckas vara märkligt när man står vid sidan av…

Supercar och Suercar Lites har 3:e kvalheatet kvar inför lördagen och spänningen ligger på topp!

Thed Björk var snabbast under båda träningsheaten för STCCn och i första kvalet knep han åter igen första placeringen tätt följd av sin teamkamrat Fredrik Ekblom. Fredrik Larsson slutade på tredje plats. I andra kvalheatet bytte Polestar åkarna plats och Ekblom var snabbast med Björk några hundradelar efter och Larsson åter igen på tredje plats.

Även Formel Renault 1,6 körde träning och kval under fredagen och under den andra träningen fick Paul Blomqvist till det och hade andra bästa tid efter Joonas Lappalainen. I kvalet tog finnen åter första platsen med Robert Svensson på andra och Paul Blomqvist knep tredjeplatsen. Det verkar som han har pappa Stigs gener för körning!

Under fredagskvällen bjöd STCC in några av teamen till en grillkväll i VIP-tältet. Svip Grillpartyträffade den nya Vd:n för STCC, Jonas Lundin tillsammans med en av delägarna i bolaget Daniel Sporre. Den nytillträdde Vd:n Jonas Lundin har ett förflutet inom både rally och racing, och kommer närmast ifrån måleriföretaget Sandå där han varit koncernchef under många år. I Jonas finns stora förhoppningar om att driva den svenska elitracingen vidare i rätt riktning. Vilket vi naturligtvis med glädje ser fram emot!

Under natten och morgonen har det kommit en del regn och körförhållandena på banan ser i skrivande stund annorlunda ut i jämförelse med igår. Den stora frågan är förstås, regndäck eller slicks…

Man kan naturligtvis köra med det som passar föraren bäst men för att förklara skillnaden så är det så här: Om det ligger vatten på banan är de spårade regndäcken att föredra eftersom spåren i däcken skär igenom vattnet och du får fäste ändå. Medan slicksen bara skjuter vattnet framför bilen, och de är att föredra om det inte ligger vattensamlingar på banan utan bara om det är regn i luften.
Möjligen är det så att regnet kommer att gynna Bring’s Racing då Patrik Flodin i en tidigare intervju sagt att han tar emot regnet med öppna armar och kan då utnyttja sin körteknik från rallyåkandet!

Lördagen innebär också att publiken är välkommen in och då höjs stämningen här på Ring Knutstorp ytterligare ett snäpp. Så håll i er där ute, för nu går starten!!

utsikt├Âverbanan

 

 

 

 

 

 

 

ÅJ_liten