Mode som gör skillnad

Reklam

Vem har gjort plaggen du har på dig? Hur har han eller hon det på jobbet? Hur är livet hemma? Kanske har du enstaka plagg med en historia du känner till men för de flesta av oss är plaggen inte mycket mer än just det vi tar på oss på morgonen.

Vi köper mer kläder än vi gjorde tidigare och vi spenderar mindre pengar på varje plagg. Kläder har blivit en förbrukningsvara och enligt Naturskyddsföreningen slänger vi svenskar 5 kilo hela plagg varje år – rakt ner i sophinken. Våra växande klädhögar har blivit anonyma slit- och slängprodukter. Det är omöjligt för oss att veta om mänskliga rättigheter respekteras och om miljöarbetet prioriteras när vi inte vet var varorna tillverkas och vilka som gör dem.

Våra kläder har rest en lång väg innan de hamnar på butikshyllan, genom händerna på bomullsodlare, spinnare, vävare, torkare och sömmare. Ungefär 75 miljoner människor arbetar med att tillverka de kläder som vi har på oss. Majoriteten av de människor som tillverkar kläder för den globala marknaden lever i fattigdom och saknar medel att tillgodose sina grundläggande behov. Många av dem utsätts även för verbal och fysisk misshandel eller arbetar i osäkra och smutsiga miljöer med mycket lite betalt.

Foto: Lovisa Back

Den 24 april 2013 inträffade en av klädindustrins största katastrofer: byggnaden Rana Plaza i Bangladesh rasade. I Rana Plaza fanns fem klädfabriker som tillverkade kläder för stora, internationella varumärken. 1 138 människor dog och ytterligare 2 500 skadades, vilket gör olyckan till den fjärde största industriolyckan någonsin. De flesta offren var unga kvinnor.

Fashion Revolution Week infaller den 23–29 april 2018 och är en kampanjvecka där människor världen över sluter samman och kämpar för en mer ansvarsfull modebransch. En modebransch där respekt för individens arbete och rätt till en säker arbetsmiljö är självklart och inte ett undantag. Fashion Revolution är en global rörelse skapad av människor som du. Som varje gång du köper något som kostar mindre än du tror att det borde, anar att det är någon annan som får stå för kostnaden.

Under Fashion Revolution Week börjar det med dig. Använd hashtag #whomademyclothes. Uppmuntra varumärken och återförsäljare att svara på vem som tillverkat dina kläder. Om de inte svarar – fortsätt att fråga. Tidigare år har över 2 000 globala varumärken svarat på frågor om var och hur tillverkningen sker. Genom att lägga upp bilder från produktionen med hashtag #imadeyourclothes får vi ett ansikte på de som ligger bakom det hantverk som är våra kläder.

Foto: Lovisa Back

Vi tror att större öppenhet kommer att leda till ökad ansvarsskyldighet. Transparens hjälper till att avslöja befintliga strukturer så att vi bättre kan förstå hur vi ska förändra dem. Det belyser problem som ofta hålls i mörkret.

Läs mer om kampanjen på https://www.fashionrevolution.org
Fler tips om att handla hållbart http://www.medvetenkonsumtion.se

Skibenter: Lovisa Back och Ylva Eriksson, Ekoguiden Växjö