När det stora sötsuget kommer…

Man brukar säga att anfall är bästa försvar och om man har svårt att stå emot sötsakernas frestelse så kan det nog stämma. Har man stoppat i sig lite hälsosammare saker är man inte lika sugen som om man har tom mage. Så förutom att inte gå och handla när man är lite småhungrig och tvingas passera eller än värre, stå i kö, utmed godishyllorna så kommer här fyra tips från Viktväktarna på vad man kan byta ut godiset mot när suget kommer.

1. Nötter
Det finns många nötsorter som är bra för både kropp och knopp, och framförallt är de ju goda. Visst, de innehåller fett men det är den bra sorten (enkelomättat) och dessutom är de fulla av proteiner, vitaminer, antioxidanter och fibrer.
2. Grönsaksstavar
Stavar av morötter, gurka och selleri är utmärkta snacks att ha färdiga i kylen. Gör även lite tzatziki på kvarg och yoghurt att doppa stavarna i.
3. Äpple med kanel
Är du sötsugen ofta? Stilla suget genom att skiva upp ett äpple och pudra över kanel eller kardemumma. Och genom att steka dem blir de ännu sötare.
4. Mörk choklad
Är du, liksom många andra, tokig i choklad? Välj då gärna en riktigt mörk sort istället för mjölkchokladen så blir du snabbare nöjd och äter därmed inte lika mycket.

Något annat man kan tänka på är att man har svårt att skilja på om man är hungrig eller törstig. Så prova att dricka ett glas vatten innan du stoppar i dig nån mat eller snacks.