Ann-Sofie Hermansson – en entreprenör med hjärta och hjärna.

Ann-Sofie Hermansson driver företagen Brilliant Business in Sweden AB och Brilliant Products in Sweden AB.
Bolagens inriktning är konsultverksamhet och klädbranschen.
Och in i klädbranschen har hon tagit med sig en mode accessoar som är tydligt synlig.
Smart in the dark är namnet hon marknadsför sina reflexer under.

Hon har tidigare även varit inne lite i musikbranschen.
Ann- Sofie var med och lanserade en speciell gitarrsträng, var ett membran som täckte den.
-”Än idag kan jag peka ut en musiker på 100 meters avstånd.
Men jag är inte musiker själv.

När vi ändå är inne på musik, vilken var din första Lp skiva?

Främling med Carola.
Hon var min stora idol när jag var 8 – 10 år gammal.
Minns jag kopierade skivan till en kassett som gick varm i min bärbara bandspelare.
Den hade jag med mig ute.
Vi var ett gäng tjejer som mimade till hennes låtar och tog betalt för att visa upp oss.
Så började min entreprenörs resa.

Foto: Lennart Sjöberg

Kan du berätta om din resa för att förverkliga Smart in the Dark?

Det har varit många turer.
Jag har googlat mycket.
Tagit hjälp av European business och Business Sweden för att få rådgivning.
Sen har det varit ett detektivarbete för att hitta rätt samarbetspartners, som att hitta en nål i en höstack.
Här kommer jag och behöver en ny teknik som ingen kände till.
Det har även varit en balansgång, kan man samarbeta med en konkurrent?
Jag hade inget att erbjuda dem i början så frågan var om de ville satsa på något som de inte vet om det ger något i slutänden.

Varför lade du tillverkningen i EU?

Man ser många tiggare som kommer från andra länder inom unionen och jag ville då kunna erbjuda jobb istället så de kan få ett drägligare liv.
Sen har det naturligtvis sina fördelar också, det är lättare att resa till fabriken.
Och skulle jag lagt ut produktionen i Kina så kräver de väldigt stora kvantiteter.

Din drivfaktor?

Att hålla på med entreprenörskap är min passion och så vill jag bidra till en bättre värld.
Reflex en produkt som kan göra skillnad, hjärta och hjärna.

Har du några tips till blivande entreprenörer?

Vidga sina vyer för det är väldigt lätt att hamna i sin egen målgrupp och stänga de andra ute.
Jobba hårt, hinder är till för att övervinnas. Hinder är en del av charmen med att driva eget.
Det är 2% idé och 98% utförande.
Fråga dig själv: vill jag spela i korpen eller i OS-laget?
Våga ta plats, strunta i jantelagen.

Foto: Lennart Sjöberg

Hur funkar det att vara egen företagare och mor?

Visst kan det ha sina utmaningar att ha tre barn och driva bolag samtidigt.
Det går att kombinera men man får acceptera att saker tar lite längre tid än det skulle ha gjort annars.
Det gäller det att hitta balansen, men jag har en fördel av att jag kan styra min arbetstid.
Sen har jag min man också så att jag ibland kan låsa in mig själv.

Är det inte risk att man blir lite isolerad?

Beror nog på hur man är som människa.
För mig är det viktigt att få träffa vänner och då även andra företagare.
Vi brukar nätverka över lunch.
Alla har sin passion och det smittar av sig, mycket positiv energi.
Man lär sig av andras fram och motgångar.
Det härliga med det gänget av företagare är att där är ingen prestige, alla är sig själva och alla har både lyckats och misslyckats och delar med sig av det.

Nu har jag ett nytt projekt på g. Det börjar forma sig, men ni får vänta och se vad det mynnar ut i.
Kan säga så mycket som att min man är involverad...

Svip.se vill tacka Ann-Sofie Hermansson för att du har låtit oss ta del av din tid och dina tankar och råd.

Nyfiken på hennes kollektion? Kika in på smartinthedark.com