Raketost – en kär klassiker på besök

Reklam

Raketosten har åter landat på mångas frukostbord nu när den kommer på besök under 2019. Det har gått 40 år sen den senast sågs. Mjuk Raketost är baserad på samma grundrecept som den klassiska Raketosten. Den sägs vara smakmässigt väldigt lik originalet. Den stora skillnaden är såklart att den är mjukare. Då jag själv inte tidigare har smakat raketost och därav inte har några nostalgiska minnen av den så är inte jag rätt person att uttala mig om Kavli lyckats. Men jag tycker att den är riktigt god och gillar utseendet på förpackningen. Passar utmärkt på knäckebröd med lite paprika till.

Vi ställde några frågor till Annika Skardal Brand Manager, O. Kavli AB.

Ökade populariteten för raketost i och med månlandningen 69?

Jag vet inte. Osten hade sina glansdagar på 50-60-talet så kanske blev det en uppsving där. Slutet av 70-talet var den inte så populär längre i alla fall och volymen blev för liten.

Varför kommer den bara att finnas i en limiterad upplaga?

Det är ett jubileumsår och därför finns den bara under 2019.

Varför är det så ”tyst” om Kavlifonden, vilka fick del av den 2018?

På alla våra ostar märker vi ut med fondenloggan och på vår hemsida kan man läsa bl a att när du köper något gott från Kavli gör du samtidigt en god gärning. Allt överskott från Kavlis verksamhet går till Kavlifonden, som äger Kavli och som stöttar humanitära projekt, forskning och kultur. Kavlifondens bidrag gör stor skillnad.

Så här blev fördelningen av 3 171 913 kronor efter Kavlimedarbetarnas röstfördelning;
Läxhjälpen 318 947 kronor
Trygga Barnen 925 725 kronor
Sjöräddningssällskapet 350 064 kronor
Giving People 241 155 kronor
MIND 396 739 kronor
Cancer Rehabfonden 941 283 kronor