Looptok får inspiration från rörelser och känslor

Looptok är multimusikern och producenten som gjort sig känd som kompositör till musiken för Cirkus Cirkörs publiksuccéer genom åren, bl a Knitting Peace, Limits och Borders. Två gånger har vi sett och hört Looptok och Cirkus Cirkör hänföra under Nobelbanketten. Inför ett kommande album har han släppt singlarna ”The Chase” och ”Sun”. Låten ”The Chase” är ett omtag av duon Långbacka/Bådagårds låt med samma namn. Duon medverkar också som feature på Looptoks version.

Har du och Maja Långbacka samarbetat tidigare ?

Vi har samarbetat väldigt mycket ihop. Jag har gjort mycket till Cirkus Cirkörs tidigare produktioner och då har jag alltid haft med mig Maja som har sjungit på några låtar och hon var även med på föreställningen Borders som var uppsatt på Malmö stadsteater. Vi har jobbat mycket ihop även i andra projekt som Punsch, Våga Vara mm, även om Looptok har varit mina sologrejer. Så är även fallet på några av mina nya låtar som har en liten annan färg än tidigare. Där är hon med och sjunger. Hon är en fantastisk sångerska.

Och ni har folkmusiken gemensamt i blodet?

Ja det började så. Vi har båda gått på folkmusikskolor och till slut slutat på folkmusiklinjen på Musikhögskolan i Stockholm. I samma veva började jag utforska nya musikaliska vägar som liveloopmaskiner och började spela fler instrument. Det var då jag började skapa och bygga upp mitt enmannaband som jag senare har livnärt mig på. Det är med mitt soloprojekt som jag både har skapat musik till många föreställningar, men sen även framfört musiken live. Jag har folkmusiken i grunden även om jag nu är friare till olika genrer. Men det finns ett stort folkmusikintresse i grunden då jag har turnerat runt i världen med Cirkus Cirkör. Då har jag samlat på mig olika udda folkliga instrument från världens olika hörn som jag tyckt passat i min musik. Jag har byggt upp min studio där jag producerar och skriver min musik och där har jag väldigt många olika akustiska instrument som jag blandar med elektroniska världar.

Du plockar inspiration lite här och där då?

Ja verkligen. Jag försöker att inte sätta upp gränser för mig själv i huvudet. När jag har skrivit till föreställningar så har jag försökt vara ohämmad och tagit in alla idéer som funnits inför ett projekt. Inte begränsa mig musikaliskt utan hämta inspiration från hela världens skafferi och olika musikstilar.

Fotot med en världskarta tatuerad på ditt huvud symboliserar det ett öppet sinne för världsmusik?

(skratt) När det gäller musiken till min nya skiva som kommer i höst så var jag nyfiken på att testa lite nya vägar, så jag började med att plocka in influenser från housemusik. Mer modern dansmusik och sen blanda ihop det med mina akustiska klanger. Så det är lite mer att man kan känna housen med folkliga influenser, sen är det lite filmisk musik på några spår och sen finns det lite rock´n´roll, grungeinfluenser. När det kommer till världskartan så kommer skivan med allra största säkerhet att heta ”World On Fire”. Det är världsläget som ligger bakom bilden. Det var mest världsläget med miljön som jag ville berätta om med texterna i låtarna. Greta Thunberg har varit en stor inspiration, som en ledstjärna med det som hon jobbar för och vi alla borde jobba för. Där kom idé till den här bilden med mitt huvud som en jordglob där håret längst upp på huvudet är  eldsflammorna. Ett jordklot som brinner! Precis som världsläget är!

Först ut var singeln ”The Chase”…

The Chase var en utveckling av Långbacka/Bådagårds låt med samma titel. Jag producerade lite slagverk till den, men sen fick den egna vingar och flög in i min egna produktion och blev till en ny låt. Jag lånade sångdelen från dem, men resten blev nytt. Matilda Bådagård har också varit med och skrivit text till låtarna utifrån mina väldigt skissartade idéer. Ett fantastiskt nytt samarbete.

När du gör en egen låt typ ”Sun” hur går då skapelseprocessen till?

Det kan vara väldigt olika. Gemensamt till kommande skivan är en historia för sig. Jag var på en cirkuskonsertturné med Looptok Cirkus och Cirkus Cirkör i Norge på hösten för ett år sedan. Jag hade haft lite kreativitetspropp så när jag åkte ut på den turnén bestämde jag mig för att nu ska jag göra en låt varje dag. Snabbt göra en skiss och då släppte kreativitetsproppen. Så när jag hade lite tid så proddade jag något snabbt. Jag hade inte så mycket tid mellan allt kring spelningarna eller andra planer. Många av de här låtarna kom till just då på olika hotellrum med en liten midisynth och datormick. Redan då hade jag idén att göra det i lite mer dansklubb-stuk. Jag ville lära mig mer kring det. När ”Sun” kom till var vi på ett fantastiskt spahotell i Larvik. Jag låg på rummet och blickade ut över havet, det blåste lätt bris och det blev glitter i havet och solen lös rakt in. Det jag såg och stämningen det gav mig tog jag inspiration från till den låten.  Det är så när jag komponerar till cirkus att inspirationen kommer från rörelser eller känslor. Det blir startskottet till låten.

Du lär ha haft många låtar efter turnén att välja mellan…

Ja, allt material som jag hade med mig från turnén blev till ett stort bibliotek med skisser som jag jobbade vidare ifrån. När tiden får verka märker jag snabbt vilka idéer jag vill jobba vidare på. En del från originalprojektet kan användas och slipas på men mycket byts ut till nya ljud och instrument… vänder och vrider, arrar om, flyttar, testar och donar…

Har det under din karriär hänt att du har gjort en låt och sen har du gjort om den och släppt den igen?

Jo det har faktiskt hänt. Ett exempel var en låt som kom till någon dag innan premiären på föreställningen Knitting Peace då skivan redan var tryckt. Den liveversionen jobbade jag och Maja vidare på till en ny skapelse som släpptes som ”Start Again”. En annan gång fick jag ett uppdrag från Sveriges Radio att komponera ett stycke. Då gjorde jag en svit med två låtar, ”Våga” och ”Vakna”. ”Vakna” släppte jag som singel och på skivan Limits till föreställningen med samma namn. Lite senare jobbade jag och Maja vidare på låten till vår duo med nya texter och delar. Den är släppt som ”Find”. Ofta när jag skriver en låt och börjar få den färdig så kanske någon del växer vidare till något helt nytt. Då öppnar jag ett nytt projekt med den som startkloss till en ny låt. Låtarna kan trigga varandra.