Steve Cropper – ”Fire It Up”

Reklam

Den 23 april ger gitarrlegendaren Steve Cropper ut Fire It Up som han kallar sin första soloplatta sedan 1969 efter årtionden av briljant arbete inom soul, blues och rock n roll. “Den här plattan är något helt annorlunda mot vad som ges ut nu,” säger Cropper och refererar till de plattor med sång han gav ut på 80-talet. “Jag har inte låtit så här sen 60-talet.”  Cropper aviserar plattan med utgivningen av Far Away en studsig soullåt med tydliga drag av klassisk R&B med hans speciella gitarrljud som alltid stått i groovens tjänst. “Jag lirar kompgitarr,” förklarar Cropper, “Jag                     bestämmer grooven. Jag lyssnar hela tiden på sångaren och resten av bandet.”

Han är en av grundarna av the Blues Brothers och producent, låtskrivare och gitarrist för Stax records (bl a som gitarrist i husbandet Booker T. And the M.G.’s) där Cropper var med och spred den klassiska soulmusiken till en bredare publik. Rolling Stone magazine har rankat honom som en av tidernas 40 bästa gitarrister. Man kan helt enkelt inte prata om soulmusik utan att nämna Cropper, och låtar som dessa talar sitt tydliga språk: Midnight Hour med Wilson Pickett(Sittin’ On) The Dock of the Bay med Otis ReddingSoul Man och Hold On I’m Coming med Sam & Dave. Han medverkar på John Lennons LP Rock N RollFrank BlackHoneycomb och Fast Man, Raider Man och flera av Ringo Starrs album.

Han har även producerat John PrineJeff Beck och John Cougar Mellencamp.

Men efter en sjuttio år lång karriär tycker Steve att den här plattan är annorlunda: “Detta är den första Steve Croppr-plattan sen 1969,” säger han. “Den bygger på gamla grooves, för under nedstängningen började jag jobba med grejorjag haft i huvudet i åratal.” Grunderna gjordes med the Rascals Felix Cavaliere och producerades tillsammans med hans samarbetspartner sedan länge, Jon Tiven. Cropper agerar både gitarrist och producent, roller som han är bekväm i efter år av erfarenhet. “För att vara en bra producent så måste du ha förmågan att höra det färdiga resultatet innan du sätter igång med låten,” förklarar han. “…en bra produktion blir inte till av en händelse. Jag är väldigt stolt över det jag producerar.”

Han är petig och noga med vad han sätter sitt namn under så man blir inte förvånad över att Fire It Up är en omedelbarklassiker. Från den klassiska R&Bn på titelspåret med sångaren Roger C. Reale via funkiga Bush Hog till den lågmälda One Good Turn så står plattan visserligen i Croppers namn men är till merparten ett samarbete där solon och förmåga alltid står i groovens tjänst. “Här kan man inte slåss om utrymmet,” tillägger han. “…då är det bättre att backa upp den andre, få honom att skina.”

Det kan vara så att förmågan att lyssna till sina medmusiker är hemligheten bakom Croppers framgångar. Låten Go Getter Is Gone är plattans höjdpunkt då det gäller samarbete. “Roger skrev det mesta av texten,” berättar han. “Jag kom på takten, grooven och vändningarna men jag tror samarbete är det bästa.” Då förstår man varför Cropper har gjort så få soloplattor. “Då ett basketlag vinner,” säger han. “Är det inte den spelare som satte de sista tre poängen som vinner. Det är hela laget som fick honom dit.”