Pixies släpper efterlängtade fullängdaren ”Doggerel”

Reklam

Pixies rykte som banbrytande föregångare för alternativa rockband har återupplivats de senaste månaderna. Via singlarna ”Dregs of the Wine”, ”There’s A Moon On” och ”Vault of Heaven” har bandet återupptagit relationen med sina gamla fans och inspirerat nykomlingar. Att det numera är en blandad publik som lyssnar på Pixies bekräftas på kvartettens utomhusspelningar under det senaste året, bland annat på det enorma gig i Hyde Park då bandet gästade Pearl Jam.

I dag släpper Pixies det efterlängtade albumet ”Doggerel” som är bandets första studioalbum sedan ”Beneath The Eyrie” 2019. Förutom de senaste singlarna så är ”Doggerel” fullmatad med material som lever upp till Pixies ikoniska status. Det är en mogen men ändå visceral skiva som blandar kuslig folkmusik, ballroom-pop och brutal rock. Skivan, som är producerad av Tom Dalgety (Royal Blood, Ghost) visar en utveckling av Pixies som en del kanske inte förväntar sig av ett band så långt in i karriären. Deras berömda fäbless för ”oväntade drag” finns fortfarande där, men kanaliseras till låtar som är större, mer orkestrerade och i vissa avseenden lite mer direkta. Black Francis texter har också förändrats, hans surrealistiska formuleringar spelar på myter, legender, popkultur och en smula nostalgi.

Öppningslåten och nya fokusspåret ”Nomatterday” sätter tonen för albumet, den kränger och maler med en olycksbådande intensitet innan den utvecklas till ett luftigt, powerpop-rus. Den 50-talsdoftande ”Haunted House” är besatt av spökenas ande både bokstavligt och metaforiskt, medan ”The Lord Has Come Back” är bekant för fans som varit på en Pixies-konsert på senare tid.

Pixies återstående spelningar under 2022 inkluderar gig i Nordamerika, Sydamerika, Japan, Australien och Nya Zeeland. Nyligen gick bandet ut med att de kommer att turnera i Europa 2023. Den 21 februari spelar kvartetten på Cirkus i Stockholm.