Isak Danielson – ”King of a Tragedy”

Reklam

Förändring kan ta lång tid, eller så kan den komma väldigt plötsligt.  På Isak Danielsons nya album sker det inom ett par sekunder.

Redan från de rasslande trummorna och den slingrande basgången i titelspåret, ’King of a Tragedy’, inser man att Isak Danielson har skapat något som sträcker sig bortom allt han gjort tidigare. Spårets grumliga, mörka disco-groove signalerar en helt ny era för den svenske artisten. En era där han skapat sitt mest ambitiösa och slående album hittills. Danielsons mantra är att resan är målet, strävan är syftet, och framgång är tragedi. Att vara stark nog att ta kontroll över sitt eget öde och styra sitt liv genom både utmaningar och framgångar är temat som genomsyrar den nya skivan. Du kan till och med övervinna tragedi om du gör den till din egen.

’King of a Tragedy’ är Isak Danielsons fjärde album, och hans tidigare tre har satt ribban högt. Hans eleganta, graciösa popmusik, hans sätt att knyta an till lyssnaren med sina emotionella texter, hans själfulla röst och storslagna musikaliska kompositioner har gett honom fans över hela världen, och stadigt runt 2 miljoner lyssnare i månaden enbart på Spotify. Hans senaste album, ’Tomorrow Never Came’, bestod av sju låtar som Danielson beskriver som en dagbok, ögonblicksbilder av stunder i livet. ’King of a Tragedy’ är något mycket djärvare och modigare: ljudet av en artist som hittar ny kreativ, energi genom att hela tiden testa gränserna för vad han kan åstadkomma.

Stämningen sätts omedelbart genom det inledande titelspåret, ett stämningsfullt, mörkt stycke danspop som njuter av spänningen i att leva på gränsen. Albumet rundas av med ’Fire Burns You Cold’, som visar att Isak Danielson även behärskar dramatisk spänning i en poplåt som målar med filmiska penseldrag. Mellan dessa två hittar vi klassiska exempel på det vi har kommit att förvänta oss av Isak: frodig, rörande, organisk pop i ’Let Somebody Go’ och ’Nothing Left Behind’ för att nämna några.

Men vi får också uppleva helt nya sidor. ’Best Of You’ är böljande och taggig, ’Fifty Ways’ tornar upp sig och blir stor och ödesmättad, och ’Good Things Come To Those Who Wait’ visar en ny, mer självsäker Isak, som tar befälet, möter världen och visar vad han vill ha av den. Det nya självförtroendet och självsäkerheten löper genom hela albumet – det är ett porträtt av en artist som står mer rakryggad än någonsin tidigare, resultatet av att upptäcka fler och fler kreativa möjligheter. Utforskandet av dessa möjligheter har lett fram till ett album som är kraftfullt och slående, ett album fullspäckad med låtar fulla av vision och kraft som gör avtryck redan vid första lyssningen.

Isak Danielson började arbeta med ’King of a Tragedy’ under en turbulent tid i sitt liv, efter att ha flyttat runt mycket, och mitt under en pandemi. Det han gått igenom har gjort honom starkare, och fått honom att mogna som människa. ”Jag har hanterat mycket ångest”, säger Isak, ”ångest som inte låtit mig göra de saker jag vill göra; att flytta till en annan plats, att utforska världen. Jag har varit väldigt låst i min trygghet. Nu har jag verkligen utmanat mig själv, och det har varit en period av förändring i mitt liv. Jag flyttade tillbaka till Stockholm. Det tog mig tio år att älska Stockholm, men nu är jag här och jag mår så bra”.

Arbetet med albumet inleddes med den långvarige samarbetspartnern, producenten Peter Kvint, och det gjordes snabba framsteg. Kreativt har duon varit mer synkad än någonsin, idéer kom till dem väldigt snabbt, och de skrev ofta i en takt om minst en låt per dag. Danielson gick inte in i skapandet av albumet med några stora planer på att ändra sitt sound, men det stod sakta klart att de nu utforskade nytt territorium. Den storslagna ”Good Things Come To Those Who Wait” stod för ett tydligt genombrott. ”Jag älskar den låten”, säger Isak. ”Jag skrev den och när jag lyssnade på den efteråt tänkte jag ”Wow, det här är en bra låt!”. Det var kanske den andra eller tredje låten jag skrev till albumet, och den låste upp det här nya soundet och stilen. Jag visste att jag ville göra ett album bättre än något jag någonsin gjort tidigare. Jag visste att jag ville ta mig tiden, och bara göra ett riktigt bra album, och få in så mycket personlighet i låtarna som möjligt. Jag har lite mer attityd i min personlighet, och i mitt visuella språk och uttryck, än vad jag har visat genom min musik tidigare.”

Att avslöja sidor av sin personlighet som han inte tidigare visat blev en viktig del i processen. De förändringar som skett i Isaks liv förde in ett hav av känslor i musiken, som han inte hittat sätt att uttrycka musikaliskt tidigare. ”Jag tror att jag har varit ganska arg under skrivandet av dom här låtarna”, säger han, ”och det har att göra med allt som hände i mitt liv, och vad det fick mig att känna”.

De nya låtarna visar också upp en ny sida av Isak Danielsons röst. Den ömma, sköra delen av hans röstregister färgar mycket av hans äldre låtar. På ”King of a Tragedy” visar han upp en mer kraftfull, djupare vokal närvaro, ett kraftpaket som styr låtarna istället för att bli styrd. ”Jag lär mig och utvecklas hela tiden”, säger han, ”och jag har tänkt mer på vad jag gillar att sjunga och hur det skulle vara att sjunga låtarna live. Jag har aldrig tidigare varit så exalterad över att få spela live som jag är med låtarna på det här albumet. Jag använder min röst på ett sätt som jag aldrig har gjort förut. Jag har alltid velat nästan ”vråla” ut en sång, att ta i på ett sätt så att jag verkligen kan förmedla allt med låten”.

Den nya, djärvare versionen av Isak Danielson är själva kärnan i ”King of a Tragedy” som album: ”Det är kärlek. Om kärleken till dig själv och om självförtroende. Jag har insett att jag har ett behov av att bli älskad och en vilja att folk ska se mig. Att stå på scen och höra applåderna från publiken. Här finns också en hel del kaxighet. Jag är lite självupptagen”, säger Isak och garvar. Men det är kul”.

Isaks funderingar över vad han vill uppnå satte albumets titel: ”Jag tror att när du faktiskt når framgång, kommer du inte att vara så lycklig som du trodde att du skulle bli. Det fick mig att tänka på albumets tema och vad jag vill att ”King of a Tragedy” ska betyda. Jag kom fram till att resan är målet, strävan är syftet och framgång är tragedi”. Livet tenderar att bjuda på framgång och tragedi i olika stora portioner, och med tillräckligt stort självförtroende och självkärlek kan du åtminstone omfamna dina egna toppar och dalar.