Den 25 september släpper Maja-Karin Fredriksson albumet ”Maja-Karin sjunger Ebba Lindqvist” på PACAYA records. Albumet är inspelat i Studio Epidemin i Göteborg tillsammans med medmusikerna, Lovisa Samuelsson på cello, sång och klaviatur och Frida Thurfjell på saxofon. Med på skivan är också inspelningstekniker Petter Eriksson på kontrabas.
Om Ebba Lindqvist säger hon att: -Hon är en lite oförtjänt bortglömd poet.
Hur skulle du vilja beskriva dig själv?
Jag är en artist som tidigare spelat i olika band. Har en bakgrund som trombonist i Bellaroush, ett reaggae och soulband, sen har jag spelat i en folk-pop duo som heter Castlewoods. Jag är väl en ganska bred musiker som länge har drömt om att satsa solo. Jag spelar trombon, piano, gitarr och sjunger. Har sökt mig fram i musikens värld och nu landat i en mix av pop, jazz och folk.
Spelar du flera av instrumenten på skivan?
På skivan spelar jag gitarr och sjunger. Det är för att vi musiker spelade in tillsammans i studion och har i princip inte gjort några pålägg.
Vad kom det sig att ni valde att spela live i studion?
Jag släppte en EP i februari 2018 och efter det så har vi spelat jättemånga spelningar. Då har musiken utvecklats och den hittade hem musikaliskt efter att vi hade spelat mycket tillsammans. Vi fick även fin feedback på våra live konserter och då kände vi att vi ville spela in på det sättet för att visa upp vad vi gör live.
Nervöst att spela in live?
Lite. (skratt) Då vi spelat så mycket så kände vi oss trygga i varandra, men var kanske lite mer nervös i själva utgivningen. Tycker att det blev väldigt bra, men det går inte att gå tillbaka och göra om nånting. Man får inte vara perfektionist utan man får ta det som blir.
Foto: pressfoto
Du kommer att göra en skiva till efter den här med texter av Ebba Lindqvist…
Precis. Det är ett projekt som blir som en trilogi. Jag har totalt tonsatt tio dikter som ryms på två stycken EP och den här ”live-skivan” som kommer emellan.
Hur upptäckte du Ebba?
Faktiskt genom musiken. Hon är en av Sveriges mest tonsatta poeter, även om hon inte är så känd. Inom kör och klassisk musik är hon känd för hon har blivit tonsatt just för dessa musikstilar. När jag gick på Musikhögskolan för många år sedan så ackompanjerade jag en vän på piano som sjöng Gösta Nyströms tonsättningar. Minns att jag lästa texten och blev väldigt drabbad, tyckte att det var talande och fina dikter. Femton, tjugo år senare mindes jag de där stunderna och tänkte att Ebba Lindqvist kanske jag skulle läsa. Då formades en idé om att jag ville tonsätta hennes dikter och musiken kom väldigt spontant till mig. Jag är nog den första som tonsätter henne i lite pop/folk ton. Tror att det är lite mer tillgängligt.
Kommer det att kännas ledsamt att lämna Ebba efter nästa EP?
Kanske lite. Men jag tror att det här kan bli ett ganska tidlöst projekt. Kommer nog alltid bära med mig musiken och dikterna i allt jag gör på något sätt. Det här är mitt första soloprojekt och det har varit fint att få ta Ebba i handen och genomföra det här. Jag har vågat mycket genom det här projektet och känner att jag har blivit stärkt av det. Men vem vet, jag kanske fortsätter att tonsätta henne, det finns många dikter kvar.
Du har tidigare släppt två singlar, är de med egna texter?
Nej, men på bandet Castlewoods skiva har jag och Sofia Assarson skrivit text och musik. Några tillsammans och några var för sig. Men nästa steg som soloartist blir nog att skriva egna texter på svenska. Det har jag redan börjat med.
Du och Ebba lär ha en del gemensamt…
Hon är född exakt 70 år före mig, 1908. Hon var samtida med Karin Boye och det var hon som fick Ebba att våga ge ut sina dikter. Hon var lärare, hade tre barn och skrev sina dikter på natten. Jag är också lärare i grunden. Gymnasielärare inom musik och samhällskunskap. Hon har rest över hela jorden med sin man som var ingenjör. Även jag har bott mycket utomlands och det jag funnit i hennes dikter handlar mycket om längtan. Jag kan relatera till känslan för det som verkligen är hemma.
Var det svårt att välja bland hennes dikter?
De dikter som jag tonsatt upplever jag att de uttrycker det som jag själv har burit med mig och vill ha sagt. Tror även att det är därför konserterna har blivit uppskattade då det känns ärligt. Jag sjunger och pratar om de här texterna, så det blir även mina ord.
När du skriver egna texter, handlar det då enbart om sångtexter?
Jag skriver dikter, reflektioner och kåserier. Jag gick en skrivarkurs på Nordiska folkhögskolan i Kungälv under hösten 2018. En vistextkurs. Det var mer att skriva fram en historia i låttextform. Så jag har ett gäng texter i bakfickan, men det är lite svårt när man har börjat med att tonsätta en poet. Då är ribban ganska hög. Det var så enkelt att tonsätta Ebbas poesi och mina texter blir på ett helt annat sätt. Det blir som att byta stil. Men jag skriver mycket och har texter som ligger i datorn som jag jobbar med parallellt nu. Hoppas att jag ska kunna spela in en platta med egna texter under 2020.
Hur funkar det med rättigheter och liknande när man tonsätter någon annans verk?
Jag fick kontakta föreningen Ebba Lindqvist vänner. Ett sällskap som har rättigheterna till hennes poesi. Jag fick komma till det här sällskapet, träffa ett gäng entusiaster där och spela upp idéer och ansöka om rättigheter. Låt för låt.
Ungefär som när man gör en cover?
Precis. Det var kul att få träffa människor som är genuint intresserade av den här poeten. De har varje år en konsert till minne av Ebba i Grebbestad. Jag har fått spela vid de tillfällena och då har jag mött hennes tidigare elever som har kunnat berätta hur hon var som lärare, tidigare grannar och kompisar till hennes barn. Det har varit kul att få känna historiens vingslag.
När du skulle presentera dina låtar fick du då gå in i ett rum och spela upp dem inför typ en jury?
Ja, lite grand. (skratt) Det var lite nervöst första gången. Sen visade det sig att de var väldigt snälla och vill verkligen att hennes poesi ska spridas. Men jag var tvungen att övertyga dem. På mina konserter berättar jag om min relation till dikterna och de har varit glada över det. Det har blivit intressanta sammanhang och möten för min del med den historiska dimensionen som kommit med att göra det här projektet. Det var inte något som jag visste om innan.
Och nu ska du spela ute..
Lördagen den 28 september har jag releasekonsert på Kosters Trädgårdar som ligger på Sydkoster utanför Strömstad. Sedan blir en biblioteksturné runt om i Västra Götaland. Det är väldigt kul att få blanda pop och poesi. Det finns många ställen som man kan spela på, allt från pop-scener till bibliotek och kulturhus. Det blir en blandad publik med från sjuttonåringar till åttioåringar. Vilket kanske har varit det roligaste med det här projektet.