Hur kan du hjälpa ditt barn till bättre inlärning i skolan?

Som förälder vill man att ens barn ska ha så stor nytta av skolan som möjligt, men hur hjälper man de små liven att kunna ta in kunskapen på bästa sätt? Här kommer fyra tips från Hjärnfonden som kanske verkar vara självklara, men det skadar inte att repetera dem. Och de funkar även rätt så bra på oss äldre…

Sömn
Sömn behövs för att minnet ska fastna. För lite sömn riskerar att man inte kommer ihåg det man har lärt sig tidigare lika väl. Tonåringar i åldern 14-17 bör sova 8-10 timmar per natt och skolungdomar i 6-13 årsåldern, 9-11 timmar. Sömnen är också viktig för att hantera stress. När vi utsätts för mentala påfrestningar som till exempel vid prov stiger nivån av stresshormoner.

Fysisk aktivitet
Vi blir mer koncentrerade och stresståliga, vårt minne förbättras och kreativiteten ökar vid regelbunden fysisk aktivitet. 20 minuters motion varje dag har positiv effekt på skolresultatet och har visat sig vara bra för arbetsminnet. Genom fysisk aktivitet får hjärnan mer syre och näring. Det ökar blodflödet och syretillförseln till flera delar av hjärnan.

Bra matvanor
Hjärnan behöver energi och ett jämnt tillskott av glukos. Har man ätit en ordentlig frukost håller man sig vaken och uppmärksam under förmiddagen. Hjärnan gillar regelbundna måltider. Att äta långsamma kolhydrater som bland annat finns i grovt fullkornsbröd, fullkornspasta och råris ger ett stabilt blodsocker och en längre mättnadskänsla. Mellanmål, som nötter och frukt är viktigt för barn som växer.

Läromiljö
Uppmuntra och inge tro på att man kan förbättra sig själv genom övning och träning. Skapa goda rutiner kring läxläsningen. Välj en lugn och avslappnad miljö utan mobiltelefoner eller andra distraherande föremål. För effektiv träning krävs full koncentration, repetition och snabb återkoppling. Allra mest minns vi om vi repeterar upprepade gånger kort efter inlärningstillfället och sedan fortsätter med allt glesare intervall.

 

Posted in Hälsa.