Imperial Age – symfonisk metal

Imperial Age är en symfonisk metal grupp som är aktuella med sitt senaste album The Legacy of Atlantis. De bildades 2012 och deras populäritet har bara växt.  I april ger de sig ut på en mindre turné i England.  Vi fick oss en pratstund med bandets grundare Alexander “Aor” Osipov och Jane Odintsova.

Ni i bandet har nu spelat ihop några år, men var det svårt att hitta de rätta personerna som passar i bandet?

Jane: Ja så är det. Det är svårt för det handlar inte bara om professionella kvaliteter som hur bra du är på att spela gitarr. Det handlar även nån sorts psykologisk kvalité. Det är väldigt viktigt att hitta personer som är som de rätta pusselbitarna. Vi måste passa ihop. Det är det huvudsakliga problemet. Nu antar jag att vi löst pusslet och vi är nöjda med den line up vi har. Det tog några år att hitta dessa personer.

Så man kan säga att bandet har kommit ihop som en familj?

Jane: Ur nån synvinkel, ja. När du turnerar ser man varandra i alla möjliga omständigheter. (skratt) Så nån sorts familjerelation.

Ni två träffades i high school? Lärde ni er nåt nyttigt?

Aor: Stämmer. Jag lärde mig att dricka alkohol. Det var troligen det mest viktiga jag lärde mig i skolan.

Jane: Och att strunta i lektioner. Jag var student på en medicinsk fakultet och älskade biologi, vilket jag gör fortfarande.

Foto: pressfoto / Aor Imperial

Ni tar er an historien i era texter, ville ni bli historiker eller politiker när ni utbildade er?

Aor: Det stämmer in på mig. När jag gick på high school så hade jag idén om att bli en politiker. Så jag studerade det på fakulteten under det första året. Sen på universitet kände jag att jag ville inte bli en politiker utan jag ville bli en musiker. Jag stannade dock på den historiska fakulteten ett tag.

Det har ni tagit med i era låtar…

Aor: Våra texter är historiska, men de är vad folk idag kallar för alternativ historia. Den ingår inte i den allmänna historia som dagens historiker accepterar, ännu. Vilket är det vanliga med nya idéer. Som du kanske minns så blev Kopernikus bränd för att han sa att jorden var rund. Efter 200 år så accepterade alla det. Så är det med alla nya idéer inom vetenskapen. Som ett exempel i slutet av det 19 århundradet trodde fysiker att omvandling av element var omöjligt och att alkemister var galna freak. Sen upptäckte de radioaktivitet och att isotoper kan omvandlas mellan varandra. Det finns en lång lista över saker som först var sagda att de var inkorrekta för att sen efter några år så blev de accepterade som korrekta. Det händer med mycket inom kvantfysiken just nu. Slutligen så har de sett att jorden har mer en tre dimensioner. Vårt senaste album handlar om en civilisation som var mer avancerad än vad vi har nu. Det finns många bevis för att det har funnits en sådan. Mycket av deras kunskap har bestått. Det är albumets grundläggande idé.

Vi borde lära oss från historien?

Aor: Jag tycker att historiker bör vara mer objektiva. Det gäller alla vetenskaper, speciellt de som rör mänskligheten. De senaste hundra åren har de mesta upptäckter kommit fram ur fysik och biologi. Tror det beror på att båda dessa vetenskapsområden används inom militären och inom vapenindustrin. För att de är utan olika ideologier. När den mäktiga kraften är eftersträvad som i en nukleär bomb, så bryr de sig inte om ideologi och bryr sig inte om nån typ av censur från vetenskapen. Så på nåt sätt så gagnar det utvecklingen av vetenskapen då de inte har något som begränsar dem. Men inom alla andra vetenskaper så råder en stark censur, speciellt inom humanism och historia. Det finns vissa saker som du inte får studera för de är rädda att förlora något.

Hur spelar ni in de orkestrala bitarna? Riktig orkester eller samplingar?

Jane: Det är samplingar. Ingen orkester som spelar live med oss. Utan det är musiker som spelat in varje instrument från en orkester och sen har de skapat som ett bibliotek av olika instrument. Sen så kan vi använda oss av dem i våra låtar. Så det är inget syntetisk ljud utan det äkta ljudet av olika instrument, spelat av riktiga människor. Så det är nästan som en live orkester.

Aor: Det är i grund och botten vad de flesta band använder sig av. När du ser en Hollywood film är deras orkestrala ljud oftast samplingar. Det skulle spräcka de flestas budget om de använde sig av en riktig orkester. Tror det bara är Nightwish, inom symfonisk metal, som använder sig av en hel orkester på sina inspelningar.

Er musik innehåller symfoniska inslag, så jag undrar om ni växte upp med klassisk musik och om det influerat er?

Aor: Jag vet inte riktigt. Ibland så lyssnar jag på klassisk musik. Mina föräldrar fick mig att studera musik från fem års ålder. Så jag var intvingad i den klassiska musiken. Det spelades klassisk musik hemma, men jag tror inte att det hart influerat mig så mycket. Det är två saker som influerat och det är musik i allmänhet och det engelska språket.

Jane: Jag lyssnade aldrig på nån sorts klassisk musik när jag var ett barn. Mina föräldrar gjorde det inte heller. De lyssnade inte på musik överhuvudtaget. (skratt) Det var ingen musik i vårt hem när jag växte upp.

Skriver ni era låtar tillsammans eller?

Jane: Mest är det Aor och ibland har jag varit delaktig. Övriga bandmedlemmar är välkomna att komma med sina idéer, men det har inte varit så många idéer ännu.

Aor: Så svaret på frågan är att jag skriver det mesta av musiken medan Jane oftast hjälper mig.

Hur är musikscenen i Ryssland?

Jane: Det finns ingen musikscen i Ryssland.

Aor: För musik generellt, nej. Det finns en scen för rysk klassisk musik. Det är förmodligen den bästa ryska musiken för det finns en lång tradition av den. Det finns många internationella operastjärnor. När det gäller rysk pop musik är det mycket en sak för sig självt, extremt reglerad och enbart på ryska. Den är på alla sätt och vis av dålig kvalité. Och det är inte enbart ur vår synvinkel. Jag kan lyssna till västerländsk popmusik, men jag kan inte alls lyssna på rysk popmusik. Och det är troligen anledningen till att ingen känner till rysk popmusik utanför vårt lands gränser. Om vi ska prata om rock och metal så tror jag att scenen blir mindre för varje år som går. Om man tittar på turnédatumen för de band som kommer till Ryssland så är det i stort sett bara Moskva de besöker. Ibland, om de har tillräcklig ekonomisk uppbackning, kan de spela några dagar i andra städer. Men de går med förlust på de spelningarna.

Med dagens streaming och Youtube, är det svårt att få det att gå ihop ekonomiskt?

Aor: Att spela in skivor och videos var dyrt för ca 20 år sedan när allt var analogt och skivstudios kostade en förmögenhet. Idag, om du har bra öron, kan du producera musik av väldigt hög kvalité i ditt sovrum.

Jane: Alla kan skaffa sig den nödvändiga utrustningen för att kunna spela in något i sitt eget hus…

Aor: …och det kostar nästan ingenting nu för tiden. Budgeten blir mindre och mindre för varje år. Tekniken har blivit tillgänglig för alla.

Men även om det inte är så dyrt så måste ni ändå få in pengar för att kunna fortsätta…

Aor: Visst, men det är en annan historia. Säljer man en CD via ett skivbolag får man en till två euro och det är det man får. Konsumenten får sin CD för sina 15 euro och betalar inget mer. Hur många Spotify spelningar krävs då för att matcha CD försäljningen? Spotify betalar ungefär 5000 dollar för en miljon streams. Så om du räknar på hur många gånger ett fan kommer att streama varje låt över ett par få år av en viss artist kommer du se att inkomsten vid slutet av den tidsperioden kommer att vara större än från försäljningen av en CD. Men den inkomsten kommer att vara utspridd på många år. Och det är det problemet som artister ofta pratar om när de nämner Spotify. Vår egen största inkomst är från CD försäljningen.

Är det lättare eller svårare att slå igenom som artist nu?

Aor: Jag tror att idag är den bästa tiden att vara en artist. Förr var du tvungen att vara godkänd av nån på ett skivbolag som helt litade på sin egen smak och magkänsla. Vi vet att dessa ofta gjorde misstag. Som exempel så avvisade de Beatles flera gånger och även Queen. De avvisade i stort sett alla band som slagit igenom. Det var där karriären tog slut för många fantastiska band. Idag är man inte beroende av någons åsikt utan bara av våra fans åsikter. Vi går ut och om våra fans gillar vad vi gör så kör vi på.

Ni bjuder in nya band att spela som förband på er turné i England, hur kommer det sig?

Jane: Vi vill ge nya band en chans att få visa upp sig och spela inför vår publik. På samma sätt som vi ville ut och spela när vi var ett nytt band

Aor: Lite av att vara hygglig och ge tillbaka.

Ni har lagt ner mycket på era scenkläder?

Jane: Oh ja, det har vi gjort. För det är en av vår viktigaste del efter musiken. Publiken lyssnar inte enbart till musiken för de har även ögon och ser dig.

Aor. De har känslor också.

Jane: Det är som en teatershow. Det ska vara både visuellt och musikaliskt.

Ni levde i Skottland, gillar ni whisky?

Aor: Jag är den ende officiella ryska personen och jag är uppvuxen i Skottland, men jag dricker varken vodka eller whisky. Jag dricker enbart vin och öl.

Vad var anledningen till att ni flyttade till Moskva?

Aor: Det är frågan alla ställer mig. Jag var en tonåring som ville hem. Och om jag tittar tillbaka nu så tror jag att om jag inte gjort det så hade vissa saker i mitt liv inte hänt. Så i slutändan så tror jag att det var ett bra val. Men nu funderar jag på att flytta tillbaka. Allt som skulle hända här har hänt. Nu är förhållandena bättre i väst när det kommer till vår karriär. I Ryssland är våra fans väldigt få. Majoriteten av våra fans är från USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.