T-pod nytt förarlöst fordon

Det svenska tech-bolaget Einride har tagit fram ett nytt transportfordon, T-pod. Bolaget räknar med att upp till 60% av dagens lastbilstransporter ska kunna ersättas med T-podar. Då dessa är eldrivna så minskas även utsläppen i stora kvantiteter. Men försök inte få ögonkontakt med någon chaufför i T-poden för den är förarlös.Vi tyckte detta med förarlösa transportfordon lät intressant och ringde upp Robert Falck, vd på Einride.

 

Hur styrs era T-pods? Är det någon kombination mellan förarlöst och fjärrstyrt?

Det är en kombination av självkörande och remotekontroll. Man kombinerar styrkan hos beslutsfattande hos människan och med supporten av självkörande systemet.

Kommer det då att finnas en övervakare till varje fordon eller sitter det en person som övervakar flera fordon?

Föraren kommer att övervaka flera stycken.

Är T-poden helt egenutvecklad?

Ja absolut. Teknik handlar om att kombinera olika tekniker och använda dem tillsammans.

Ni har ingen samarbetspartner?

Vi har samarbetspartners på både tekniksidan (elladdning och drivlinesystemet) och it systemet. Så vi har kombinerat flera bolags olika teknik, men själva T-poden i sig och själva tekniken är framtagen och utvecklad av oss.

Foto: Einride

Skulle man på sikt kunna bygga exempelvis en buss på liknande sätt?

Man gör en buss redan idag på liknande sätt i princip. Så det är inga konstigheter att göra det. Vi har tagit fram den självkörande tekniken för enklare situationer. Att köra stadstrafik och i komplexa miljöer är betydligt mycket svårare än att till exempel köra på motorväg. Det innebär mindre tekniska utmaningar.

Man skulle kanske kunna säga att ni riktar in er på att ta transporterna mellan A och B?

Det kan man säga. Som det ser ut nu så kommer de att åka mellan två lager. Det är där vi kommer att börja.

Nästa steg blir det att ta bort de som lastar på och av kollina?

Det hela handlar om att ha samma upplägg som man har idag på de här lagren. Vårt mål är att använda befintlig teknik så det kommer finnas de som lastar in och ut på de här ställena. Det vi gör är bara att förändra hur man utför jobbet. Till att börja med så kommer det att vara lika många som kör podarna som kör transporter idag. Det vi gör är att vi lägger över det på el vilket är en besparing då dieselkostnaden är väldigt stor. Och kan vi bara komma igång med det här att man bara kör med en under samma tid som en står och laddar så har vi kommit långt. Ett fulladdat batteri ska räcka för en körning på 20 mil.

 

Då behöver inte transporten stå still på grund av att chauffören behöver vilopaus?

Vi kommer att ha tuffare regler för de som kör T-podarna. Det som kommer bli bättre är att man kan planera och komprimera för när man ska ha vilan och man kommer att kunna erbjuda ”chauffören” bättre vila. Han behöver inte sova på en rastplats eller liknande, utan man kan ha bättre förutsättningar för de som framför transporter.

Men då skulle man kunna jobba i skift så att T-poden aldrig behöver stå still?

Precis, så är tanken.

Foto: Einride

Då undviks även problemet med transporter som kapas då de står still…

Exakt. Det kommer inte gå att kunna kapa de här. De kommer att vara geofängslade. Vilket var grundtanken då vi utvecklade dem.

Hur stort lastutrymme är det i en T-pod?

Femton pallar. Den är sju meter lång och har en vikt på 20 ton om den är fullastad.

Klarar de även kyltransporter?

Inte i första versionen. Tanken är dock att den även ska kunna ta kyltransporter.

Posted in Jörgen Fredriksson, Motor.