Självkörande transporter på allmän väg

Det har gått förhållandevis snabbt för företaget Einride, som är ett svenskt techbolag grundat år 2016 av Robert Falck, Linnea Kornehed och Filip Lilja, att få sin T-pod i trafik. Transportstyrelsen har gett grönt ljus för DB Schenker och Einride att testa en batteridriven, självkörande lastbil på allmän väg. Det betyder att dagliga transporter mellan DB Schenkers terminal och lager i Jönköping kan inledas redan under våren. Den 7 mars genomförde Transportstyrelsen och Einride ett så kallat Site Acceptance Test (SAT) – det vill säga ett prov under verkliga driftsförhållanden – på den aktuella platsen. Transportstyrelsen gjorde då bedömningen att T-poden kan framföras i enlighet med trafikförordningen och den 11 mars godkändes ansökan om tillstånd för pilotverksamhet på allmän väg.

Transportstyrelsens tillstånd avser en kort sträcka allmän väg inom ett industriområde, där trafiken sker i låg hastighet. Tillståndet sträcker sig till 31 december 2020. Jönköpings kommun, som är väghållare, har tillstyrkt att försöksverksamhet får genomföras på den aktuella sträckan. Fordonet som ska trafikera sträckan heter T-pod och saknar förarhytt vilket ger ökad lastkapacitet, ökad flexibilitet, lägre produktionskostnader, lägre driftskostnader och optimerad energiförbrukning – vilket i sin tur möjliggör ren batteridrift. T-poden är självkörande men övervakas av en operatör som vid behov kan fjärrstyra fordonet. En operatör kan kontrollera flera fordon samtidigt. Lastkapaciteten är cirka 16 ton och räckvidden cirka 20 mil på en laddning.

(Här kan du läsa en intervju med Robert Falck, vd på Einride.)

Posted in Jörgen Fredriksson, Motor.