Mercedes nya A-Klass med AI och AR

Mercedes-Benz visar nu upp den helt nya generationen av A-Klass. Bilen är fullproppad med den senaste tekniken och innehåller flera nyheter. Bland annat finns en Augmented Reality-funktion (AR) som visar omgivningen med inklippta navigationsinstruktioner. Dessutom blir A-Klass märkets första bil med det nya operativsystemet MBUX, som bland annat innehåller intelligent röststyrning. De självkörande funktionerna blir på S-Klass nivå. I början av maj kommer de första bilarna till Sverige.

De allra flesta bilmärken introducerar först ny teknik i sina toppmodeller, varpå den sedan får sippra ner i modellstegen efterhand som nya generationer introduceras. Många av Mercedes senaste nyheter får dock premiär i kompaktbilen A-Klass.

Exempel på funktioner i nya A-Klass:

  • Intelligent röststyrning med artificiell intelligens
  • Navigation med Augmented Reality-funktioner
  • Widescreen cockpit redan i standardutförande
  • Självkörande funktioner från S-Klass med avståndskännande farthållare som tar hänsyn till kurvor
  • Autobroms med fotgängardetektering
  • Stolar med massage och kyla

Först med MBUX

Nya A-Klass får en widescreen cockpit med två skärmar redan i standardutförande. Bilen blir först med Mercedes-Benz nya operativsystem MBUX, med kraftfulla grafikkort och ett helt eget Linuxbaserat gränssnitt. MBUX gör det möjligt att styra i stort sett alla bilens funktioner från samma system.

Men trots touch-skärm och flera touch-paneler är det röststyrningen som verkligen får det hela att sticka ut. Den intelligenta röststyrningen i nya A-Klass arbetar med AI-inlärning och förstår logiska begrepp istället för bara operativa kommandon. Föraren behöver inte säga till exempel ”Höj temperaturen till 22 grader” utan kan bara säga ”Det är för kallt”. 
Röststyrningen kommer redan från början på svenska och fungerar även när det inte finns uppkoppling.

Även de andra delarna av MBUX arbetar med självinlärning. Om föraren till exempel brukar köra hem vid en viss tid så har navigatorn den adressen som förval. Även om man inte behöver navigator för att hitta hem så ger MBUX en mängd extra information, bland annat baserat på information från andra Mercedes-bilar genom Car-2-X. Till exempel om köer, vägarbeten, olyckor och annat.

En helt ny funktion är att navigatorn arbetar med AR (Augmented Reality). Istället för att visa ”typbilder” av motorvägsavfarter och gator med anvisningar så visas en kamerabild i displayen. På denna bild lägger navigatorn in köranvisningar, vilket hus som har vilket husnummer med mera.

Uppdatering av MBUX sker ”over-the-air”.

Självkörande funktioner som i S-Klass

A-Klass kan också fås med samma typ av system för självkörande funktioner som S-Klass har. Det betyder att bilen kan följa trafiken själv med hjälp av kameror och radar som läser av trafiken upp till 500 meter framför bilen. Detta kombineras med data från navigatorn. Om föraren inte kör aktivt under en viss tid saktar bilen ner och kör in till sidan med varningsblinkers på och ringer själv upp räddningstjänsten.

Den nya versionen av den avståndskännande farthållaren anpassar hastigheten till kommande rondeller och kurvor. I de självkörande funktionerna ingår också en ny version av autobromsen som även reagerar på cyklister och fotgängare som är på väg att korsa bilens färdväg. En annan nyhet är att bilen känner av en annalkande kollision bakifrån och bland annat lägger an bilens bromsar så att risken för skador minskas.

A-Klass har liksom E-Klass och S-Klass även ”Active Lane Change Assist”. Det är ett system som gör att man på motorväg bara rör vid blinkersspaken, och när det är fritt i den fil bilen ska till så styr den själv dit. Liksom tidigare varnas föraren av signaler om denne försöker svänga när det är en bil i döda vinkeln. En nyhet som har premiär i A-Klass är att systemet är aktivt i upp till tre minuter efter att tändningen stängts av. Det betyder att risken för att få ovälkomna cyklister i dörren när densamma öppnats minskar avsevärt.

Rymligare 

Mycket energi har lagts på att göra nya A-Klass rymligare. Bilen är betydligt större invändigt än sin föregångare med mer utrymme för föraren. Hjulbasen är 30 mm längre, och innerutrymmena har ökat i alla ledder och runtomsikten förbättrats. Lastutrymmet get nu 29 liter mer lastförmåga.

Förutom att bilen är större har kaross och chassi har optimerats för att minska kupéljud och vibrationer. Som tillval går det även att få den med ställbar fjädring (Active Damping Control).

Nya A-Klass går också att beställa med komfortstolar som i Mercedes dyrare modeller. Det betyder bland annat att stolarna har både massagefunktion och fläkt för kylning. 
Liksom i de större Mercedes-modellerna går det nu också att ställa interiörbelysningen i 64 olika färger.

Samma typ av LED strålkastare som bland annat S- och E-Klass har, går nu även att få på A-Klass. Med 18 individuella LED i varje strålkastare ställs ljusbilden in exakt efter trafikmiljön. När bilen närmar sig en annan bil bakifrån skärmas just den ytan av där den framförvarande bilen är, medan vägen på båda sidor om denna fortfarande är upplysta med helljus.
Ljusbilden förlängs automatiskt beroende på hastighet och följer bilen i kurvor.

Nya motorer

Nya A-Klass kommer från start att säljas med tre olika nyutvecklade motorer. Bensinmotorerna har partikelfilter och A 200 har dessutom cylinderavstängning. A-Klass kommer också att kunna beställas med 4MATIC permanent 4-hjulsdrift.

Motorer från premiären: 


A 200
Bensin, 163 hk/250 Nm
7-växlad automat – 5,1 l/100 km – 120 g CO2/km
6-växlad manuell – 5,6 l/100 km – 133 g CO2/km

A 250 

Bensin, 224 hk/350 Nm
7-växlad automat – 6,0 l/100 km – 141 g CO2/km

A 180 d

Diesel, 116 hk/260 Nm
7-växlad automat – 4,1 l/100 km – 108 g CO2/km

Posted in Motor.