Moist bjuder på ett unikt och organiskt sound

Dreampop producenten Moist (David Elfström Lilja) från Söderhamn är aktuell med nya singeln ”Hearts Burn Slow”. Han har under de senaste 20 åren jobbat med storheter som Pet Shop Boys, Agnes, Imogen Heap, Moby och Smith & Thell för att nämna några. Låten är skriven tillsammans med låtskrivaren & producenten Maria Marcus som haft stora framgångar inom k-popen i Asien och sålt över 7 miljoner skivor.

Du har jobbat med många kända artister under åren…

Jag har gjort 10 till 15 remixer per år på andra artisters låtar sen år 2000. Nu hjälper jag Mauro Scocco som snart ska släppa sitt nya album. Han släpper det digitalt och sen blir det på vinyl i sommar. Nu har det blivit uppror bland fansen för att den inte släpps på CD. Det beror väl på att hans målgrupp är de som fortfarande köper CD´s.

Och nu var det var dags för lite ny musik ifrån dig…

Första singeln efter förra albumet som kom för två år sedan. Efter det albumet så blev allt tomt, som man brukar säga writers block. Jag kunde inte få nåt gjort. Försökte slutföra nya låtar men ingenting hände. Det hände mycket i mitt liv under den perioden, min syrra dog, jag blev sjuk (cancer) och då blev det sju resor värre. Tänkte att nu kan det inte bli värre men så kom Coronapandemin. Inte bästa timingen att ta cellgifter. Jag får inte gå utanför dörren. Som tur är så har jag studion i hemmet. Jobbar med musik och design mot musikbranschen.

Det blev med Maria Marcus…

Maria som jag jobbar med bestämde sig också för att jobba inomhus/hemifrån. Hon föreslog att vi skulle göra lite musik och jag tänkte att hur ska det här gå. Men jag sa att vi testar och gör nånting. Då lossnade det och allt bara flöt på. Tänkte då att vi gör klart den här låten, släpper ut den och jobbar vidare med andra låtar. Släpper albumtänket och anpassar oss till dagens Spotifyvärld.

Så det blir singlar som kan dra åt olika håll?

Det finns ingen röd tråd där allt låter lika eller att låtarna håller ihop utan vi kör vad som faller oss in. Den här låten blev lite mer vemodig än förra skivan även om den är ganska lugn och går lite i moll. Jag la på cello mot det elektroniska vilket gjorde att låten blev mer organisk än min musik brukar vara. Även om det funkar nu så kan man inte köra det på resten av låtarna. Nästa låt blir en up-tempo grej.

Men det blir inte så att ni till sist ändå bakar ihop låtarna till ett album?

Förmodligen så kommer det nog att bli så. (skratt) För jag vill ha något fysiskt att hålla i. Att ha en massa 7tums vinylsinglar vore skitcoolt. (skratt)

Vad handlar låten om?

Frågar du mig så handlar låten mer om att man är i ett förhållande som man kanske inte ska vara kvar i. Hjärtat kämpar fast man kanske inte skulle för man hamnar i en ensamhet i en tvåsamhet. Det är min tolkning av det hela.

Minns du första skivan som du köpte själv?

Första skivan som jag köpte för egna pengar var Gyllene Tider och när jag kom hem så tyckte jag att wow vad många låtar. Så det är lite nostalgi att ha ett album. Lite av känslan med musik har försvunnit som du säger i och med att musik streamas. Förr satt man och läste på sitt skivkonvolut…

Vad tyckte du var bäst med skivkonvoluten?

En av de viktigaste sakerna som jag tycker fattas när man inte gör ett album är att man kan inte tacka alla som hjälpt till och sett till att det blivit som det har blivit. Tacklistan tycker jag är det bästa som finns på vinylutgåvorna. Man kunde köpa skivor efter vem som producerat skivan även om man aldrig hört bandet förr.

Hur kom du in på det här med att producera musik?

Jag började spela trummor när jag var fyra år. Jag har alltid älskat syntmusik typ Kraftwerk. Där jag växte upp fanns det bara hårdrocksband så jag fick spela trummor med dem. Senare kom jag in på detta med att göra remixer och det var ganska kul. Sen har det blivit lite reklammusik. Sen ville jag göra musik på det sätt som jag själv ville att musiken skulle låta. Problemet var att jag hade ingen lust att sjunga så då började jag att göra låtar åt olika artister. Sen kom mitt egna första album för åtta, tio år sen. Sen har det bara rullat på.

Kan musik fungera som terapi?

När man gör musik så försvinner alla andra tankar vilket har varit perfekt nu med allt det andra runt omkring. Det som gör ont märks inte lika mycket när man koncentrerar sig på musiken. Det är jätteskönt.

Har du jobbat mycket med Maria under åren?

Hon hörde av sig till mig 2001 för då skulle hon släppa en egen singel. Då hade hon sett alla skivomslag och webbsidor som jag gjort och då ville hon jobba med mig. Jag hade några låtar liggandes och frågade henne om hon ville lyssna på dem. Hon sa att hon kunde provsjunga till dem. På första plattan var hon med på fem låtar och på förra albumet så var det bara hon och jag. Officiellt så är det jag som kallar mig för Moist men hon är en lika viktig del av det. Vi fungerar fantastiskt bra ihop. Hon skriver k-pop låtar. Var hon än är så har hon med sig grejer så att hon kan sjunga in texter. Med henne är det snabba puckar vilket gör att det funkar så bra att jobba ihop med henne.

Vad kommer ditt artistnamn sig av?

Det har varit med sen urminnes tid. Vet inte vart det kommer ifrån. När jag bestämde mig för att göra musik så fanns det ett Kanadensiskt rockband som lagt ner 1993. Jag kontaktade sångaren och sa att jag kommer att köra grejer under det här namnet i Europa, är det ok? Vilket det var. Nu för nåt år sedan så bestämde de sig för att starta upp igen. Det kan skapa lite förvirring när folk söker efter musik på nätet och tycker att musiken låter väldigt olika.

De har inte frågat om du ska producera deras musik?

Det vore ganska roligt att få göra en remix på en av deras låtar. Moist bla bla bla remix by Moist. (skratt)