Ulrika Nordenstam – problem är till för att lösas inte att haka upp sig på.

Reklam

Ni kanske känner igen Ulrika från Svt´s Draknästet där hon medverkade med sin idé.
Den gången blev det inget napp, men Ulrika har gått vidare på egen hand och har nu en produktportfölj med innovativa produkter.

-" Det var med kluven känsla jag ställde upp, för hade någon ”drake” nappat hade jag inte längre varit lika fri och självständig.
En rolig och bra erfarenhet med en TV-inspelning speciellt då man bara fick tre minuter på sig och restriktioner som att endast nämna sitt namn och firma en enda gång", säger hon.

Men nu har det blivit en produkt av Hitch. Kan du berätta lite om den.

Det är en flexibel sadelhängare som både bär, hänger och samtidigt skyddar den dyrbara hästsadeln mot smuts, fukt och skav med sitt fodrade vattenavstötande tyg!
Den måste orka med lite tyngder då en sadel väger mellan 5 – 10 kilo.

Ulrika Nordenstam

Var tillverkas Hitch / dina produkter?

Valet föll på Kina.
Made in Kina är inte längre något skällsord.
De har bra kvaliteé och flitiga och duktiga sömmerskor.
Jag började kika runt i Europa men fann bara mellanhänder där .

Hur kändes det att komma till Kina och försöka få tag i rätt leverantör?

Spännande att försöka själv, fast jag hade en assistent / tolk med mig.
Mycket frågor samtidigt som man måste vara väldigt tydlig med vad man vill ha.
Fördelen med direktkontakt med fabrikören är att man kan justera saker efter tiden, förändra lite i taget.
För det tar tid att få till bra lösningar.
När det gäller min andra produkt Loop så är hela fem fabriker inblandade.
De gör delarna sen ska det på etiketter och packas...

Kan du berätta om Loop.

Då jag kommer från hästvärlden så vet jag att man löser sina egna problem.
I de boxar hästarna står i finns inga krokar av säkerhetsskäl.
Men man vill ändå kunna ha en hink vatten där och då kommer Loop in i bilden då den består av ett flexibelt band och snäll karbinhake så kan man hänga hinken i boxen.
Även här krävs ett bra material då en hink vatten kan väga 20 kilo.
Men det har blivit lite av en universallösning. Man kan se till att saker står stadigt i bilen tex när man ska till återvinningen vill man inte att allt ska fara runt i bagaget.
Det roliga är att folk kommer på nya användningsområden.
Som inom friluftsliv då den passar bra att hänga alla slags saker eftersom den är så flexibel och lätt.
Alla produkter innehåller en omfångsrik och snyggt designad karbinhake.

LOOP

Hur gör du för att marknadsföra produkterna?

Jag har varit med och sponsrat olika Hästtävlingar och då varit på plats för att visa hästägarna att de är lämpliga i boxarna.
Det har slagit väl ut efter att de fått prova själva och sett användningsområdet.
Jag säljer via många återförsäljare bl.a. den största kedjan HÖÖKs.
I mars kommer Naturkompaniet ut med en ny kollektion från oss, Northern Well.

Hur gör man för att ingen ska ta ens produkt? Är det patent som gäller?

Det är väldigt svårt med intrång oavsett om du har patent eller designskydd.
Det är så lätt att bara ändra något litet eller plagiera när man har stora muskler.
Så patent och designskydd är mest något jag har tagit för att kunna visa att jag var först med en unik produkt.

Under vecka 14 börjar kanal 5 med en ny tv-serie: Ullared – jakten på storsäljaren.
Inspelningen var på Gekås mässhall och deras inköpare gick runt och valde ut det som senare ska komma att säljas i varuhuset.
Ulrika var med även i denna TV-produktion med två av Northern Wells produkter, LOOP och KEYHUB.

I väntan på tv-serien och hur det går där för Ulrika Nordenstam vill vi på svip.se tacka för intervjun.